Full version: Föröka buskar?
Woodii
Vårt hus ligger i en trädgård relativt tom på buskar och träd. Vår sommarstuga ligger i en gammal trädgård där där buskar fått växa hej vilt utan skötsel, och breder ut sig alltmer. Min plan är då att ta lite av växterna från sommarstugan och förflytta till hemmet, men jag vill ju inte gräva upp hela buskarna utan låta dem vara kvar vid stugan också. Hur gör man på bästa sätt?

Vissa sticker ju upp nya skott och brer ut sig i sidled, då borde man helt enkelt kunna gräva upp en bit av t ex rosenbusken och gräva ner den på nya stället, eller? Hur mycket ska man ta? När på året gör man detta? Vad ska man tänka på?

Kan man ta "sticklingar" av växter som inte breder ut sig så och hur gör man i så fall?

Det jag ffa är sugen på att plocka med mig är någon gammal rosenbuske, syrener och schersmin. Kanske svarta vinbär, och slån om det över huvud taget är möjligt. Kanske olvon också? Kan man ta järnekssticklingar?

Kanske vore enklast att sticka till plantskolan i stället, men lite affektionsvärde är ju också inblandat... wub.gif
Huggorm
Många av de där går fint att föröka med både sticklingar och rotskott. Avläggare är också ett alternativ.
Woodii
CITAT (Huggorm @ 10-08-2013, 20:39) *
Många av de där går fint att föröka med både sticklingar och rotskott. Avläggare är också ett alternativ.

Vad bra! Vilka av dem går det inte med då?

Och när på året gör man sånt?
kerstin z5-6
vår är ofta en bra tid
emmma
Finns det skott som kommer upp från marken så är det absolut enklast, helt enkelt bara att gräva och plantera. Jämfört med avläggare eller att ta skott från en kvist så får du också en större planta snabbare ifall om du kan gräva upp skott direkt från marken. När du skall plantera, kom då ihåg att du får minska ner på delen som är över jord ifall om du inte får med så mycket rötter (Alltså klippa av skottet). Rötterna får det tufft att försörja skottet och bladen med vatten ifall de inte är tillräckligt många jämfört med bladmassan. I övrigt är det bara att experimentera, det är det som är så kul med växter smile.gif I ditt fall dessutom gratis, så inget att förlora. Googla på avläggare, vintersticklingar eller sticklingar + växtnamnet för mer info. Lycka till!
Woodii
Tack för tipsen! Jo precis, det är ju gratis! Ska ge mig på lite ros och syren nästa gång jag är i stugan, de verkar enklast att ta av.
hs04290
Hej!
Roligt med förökning och lite billigt gör det också kul.
Stickl av rosor tas bäst på sommaren. Hittat en film på yuotube där proffs visar hur man gör, och berättar på svenska.
Syrener skickar nästan utan undantag nya skott m rötter. Gräv upp. Så mycket rötter som möjligt. o som föregående, kapa bladmassa. Men om du gör det till våren är det ej nödvändigt. Låt alltid nysatta plantor stå i skuggan tills man ser att plantan skickar egna skott/blad. Använd alltid kruka som mellanstation tills du fått en fin planta att plantera ut.
Jag har tillverkat buxbomsklot, häckar, ligusterplantor, måbärs-minihäck, smällspirea "el diablo", idegransplantor, gulbrokig kornell, salvia, stammad svart vinbär mm med sticklingdmetoden, men som sagt, det tar tid.
Nåväl, god helg!

Snabbt igen!
Om du behärskar engelska, så kan du googla latinskt namn (som du hittar i wikipedia) och kombinera det med propagation, då får du bra svar.
Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon