Full version: Där ser man...
Pauline/Sthlm
Har under året inventerat växtligheten på (nya) landet, i kryddlandet hittat flera vanliga älsklingar
...och så den däääär okända som doftar så härligt "thai-mat med kokosmjölk o koriander", man blir nästan mätt av lukten, men inte var koriander och som jag redan någon gång använt lite av i kombination på fisk i ugn (doftade ljuvligt. I köket. Fisken smakade inget liknande men gott som vanligt) för att nu ett par veckor senare efter aktivt runtletande identifiera som
vinruta
...som lär ska vara giftig i större mängd
och hur som helst riskerar att utlösa kontaktreaktioner.

Hur kan något som luktar så gott vara dumt, hm. Dvs var väl jag som var.
Bassam
.Hej
vinruta är gift med större mängd, man kan använda lite av dem med mat, det är problem när man använda mycket kryddor, fisk smak försvinna och kan bara krydd smak, också kryddor deras oljor suga mat näring.
H.Bassam
Pauline/Sthlm
Ledsen Bassam, tack för svar men det där förstår jag inte?
Utom giftigheten då.
Eva i Västerås
Jo, många örter är giftiga i större mängder.
Dragon är släkt med malört och hallucinogen i vådligt stora mängder.
Mexikansk dragon som egentligen är en tagetes har ännu mer av samma ämne.
Persilja, morötter och de flesta andra korgblommiga växter kan ge kontaktirritationer, även om jättebjörnlokan är värst.

Man får använda som krydda, inte ingrediens.
Och te-växter - har dom verkan så har dom biverkan, så man ska växla om mellan olika sorter och framför allt vara försiktig med småbarn.
Kamomill kan man t.ex. få ont i magen av, fast den kan lugna en orolig mage om man tar det någon gång.
Sedan är man också olika känslig.
Pauline/Sthlm
Tack, ja som så mycket här i livet alltså en dosfråga :-)
Peztis
Jo, visst är det så. Det var just det där med lagom dos...

Men det var en underhållande berättelse. Så fel det kan bli!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon