Full version: 5:2 metoden
Monarda
För några veckor sedan bestämde jag mig, efter semesterns wining & dining, att testa 5:2. Trodde väl inte att jag skulle klara det för jag vet hur jag reagerar när jag blir hungrig - grinig och huvudvärken kommer som ett brev på posten. Men faktiskt så känner jag att det här kommer jag att fortsätta med. 24 timmar på 400 kalorier är inte svårt alls och jag mår faktiskt bra dessa dagar . Eftersom jag inte hade lust att greja med olika menyer gjorde jag det enkelt för mig och inhandlade Modifast, så vet jag att jag får alla näringsämnen jag behöver. Kaffe och mineralvatten håller huvudvärken borta.
Någon mer som testat?
Susanna
Jag har kört den i tre veckor och tycker också den funkar väldigt bra. Är förvånad att det går så bra att klara sig på så få kalorier under en dag utan att hungern tar överhand. Jag är också slö och kör med youghurt och knäckebröd. Äter så mycket grönsaker och frukter övriga dagar så det borde inte vara några problem med alla näringsämnen. Tappar ungefär ett kilo i veckan.
mamamaggan
Ska försöka mig på den här metoden. Vill bli av med 10 - 12 kilo .

Får se vad jag ska prova att äta på de två lågkaloridagarna , behöver äta mycket protein eftersom jag har proteinbrist , men det borde väl gå att äta fisk och kyckling med grönsaker.
malcolm
Vad innebär 5:2-metoden egentligen?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 18-08-2013, 07:09) *
Vad innebär 5:2-metoden egentligen?


Att du äter 5 dagar normalt och mindre dom andra 2 dagar.
Men inte 2 dagar i rad.

Jag läste för en tid sedan att kvinnor får då äta 500 kalorier och killar 600
malcolm
OK, då förstår jag. 5 dagar normalt och två dagar "svält". biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (malcolm @ 18-08-2013, 08:28) *
OK, då förstår jag. 5 dagar normalt och två dagar "svält". biggrin.gif


Jag tror att det kanske är värd att prova..... för om man tänker så gör man det ju nästan alltid att man äter mindre efter några dagar med för mycket mat
mullkärringen
Men hur och vad äter/dricker ni på fastedagarna? Jag vill ju naturligtvis få äta så mycket som möjligt för mina 500kcal smile.gif
Anma
I torsdags blev jag inringd på jobb på eftermiddagen och då tog jag med mig fredagens matlåda. Detta innebar att jag inte hade någon matlåda till fredagens förmiddagspass och inte heller hade nåt hemma att göra en låda av. Så då tänkte jag att jag hoppar på 5:2 dieten. smile.gif
Tog med mig proteinpulver (kanske ett alternativ till dig mamamaggan) för ungefär 250 kcal till jobbet och på eftermiddagen åt jag finn chrisp med ost för resten. Det gick bra den dagen.

Idag har jag min andra fastedag och har köpt på mig en massa varma koppen. 6 påsar blir det idag. De är uppe i 410 kcal. Resterande ca 90 kcal tänker jag nyttja till kantarellmacka på finnchrisp när tuggbehovet sätter till.

Ska bli spännande att se om detta kan bita på mina 5 kg som vägrar släppa taget om min midja trots ihärdigt springande och tränande.
Anki V
Jag har ätit enl 5:2 dieten sedan slutet av april. Jag har väl inte precis gått ner men trots en lång skön semester med många gäster, mycket fika, god mat och god dryck så har jag inte gått upp så farligt.

Nu när sommaren börjar lida mot sitt slut så blir kaloriintaget lite mer lagom och då har jag förhoppningen att kunna gå ner lite. Jag har 5 kg som jag vill bli av med. Jag har valt måndag och torsdag som mina fastedagar och mår jättebra.

Jag håller mig ofta till felix soppor där de flesta innehåller under 250 kcal/p. En soppa till lunch och en till en sen middag. Till frukost dricker jag några ”baljor” kaffe.
Innan jag går och lägger mig brukar jag dricka en kopp ”god natt-the” som både mättar lite och värmer. Inge vidare att lägga sig med kurrande mage.

/Anki
Susanna
Det finns rätt mycket recept på nätet om man söker på 5 2 recept. Men jag har hitills kört med yoghurt och knäcke. Idag blev det en grönsakssoppa som inte innehöll mer än 60 kalorier för 2,5 del. Mättade rätt bra. Jag kör också måndag och torsdag som svältdagar. Just nu är jag väldans hungrig, men jag har två knäckebrödsskivor kvar :-). Jag skulle inte fixa att bara äta soppa eller dylikt, villl ha grejor man får tugga också.
Monarda
Vilka tider kör ni? Jag kör från 19.00 - 19.00. Alltså inget efter 19.00, en påse Modifast hallondryck till frukost, en dito sparrissoppa till lunch och kaffe och mineralvatten däremellan. Så tar jag en mjukstart på ätandet med en sallad kl 19. Jag kör från måndag kväll till tisdag och från onsdag kväll till torsdag.
Susanna
Jag äter senast vid 21-tiden dagen innan en fastedag. Sedan hoppar jag morgonmål och äter 120 kalorier till lunch, 240 till middag och det som blir kvar vid 21-tiden. Sedan äter jag inte igen förrän till frukost dagen efter. Vilket gör 500 kalorier på 36 timmar, för långt kanske? Jag vet inte riktigt hur det egentligen ska vara.
zissi
Jag har en väninna som tycker den här metoden fungerar väldigt bra för henne. Hon blir så pigg de dagar fastan pågår och sen är det så trevligt att få äta nästan som vanligt de övriga dagarna. Tror det var 8 kg hon hade gått ner sist jag pratade med henne. Några kg till ville hon visst gå ner, men hon tyckte den här metoden var en behaglig bantningsmetod. Passade iaf henne bra. Sen är vi ju alla olika.
Klint
Jag har inte hört om detta förrän här.Men det låter intressant.Dels gillar jag inte LCHF dels har jag svårt att avstå från vissa födoämnen.Modigaste har jag prövat och det är ganska gott, men inte i längden.Mån och tors.varje vecka, det låter helt ok!
Gossen Ruda
Jag kan ju nämna att jag gick ner de kilon jag ville genom att använda 0,8-metoden. Dvs jag skar ner alla måltider med ungefär 20% rätt över hela linjen. Jag tror det kvittar vilken metod man använder, det gäller bara att skära ner på intaget.
mamamaggan
Håler inte med dig där Ruda. Har provat en massa olika varianter för att gå ner i vikt.

Levde på 1200 - 1300 kalorier i nästan ett år utan att gå ner ett gram.

Gick upp i vikt av tallriksmodellen( för mycket kolhydrater ) har gått upp av Viktväktarnas " kur " ( alltså av vad skulle äta och inte efteråt ) , har gått upp av bantningspulver ( likadant där gick upp medan jag gick på pulver ) osv osv.

Provat med motion , gick ner 5 kg på ett år genom att motionera minst 1 - 2 timmar 5 - 6 dagar i veckan .

Det enda jag gått ner vetttigt av är någon sorts variant av LCHF , mindre kolhydrater och inte undvika fett. Nu menar jag inte att jag vräkt i mig fett men jag har inte skurit bort fett och använt smör osv. Dessutom håller jag vikten utan att anstränga mig.

2000 kalorier är vad en kvinna ska äta för att hålla sin vikt men jag går inte ner om jag går under 1600 - 1700 kalorier per dag.

Det är inte lika för alla , vad som passar en passar inte alla andra.
Gossen Ruda
Jag räknar inte kalorier, meningslöst. Jag gick igenom vad jag åt och drog ner på allt. 3 hg potatis blev 250 gram, senare 200. 5-6 skivor bröd blev max 4 osv. Inga mellanmål. Det räckte men det tog ett par år, skulle jag gått ner mer hade jag fått skära mer. Sen kanske det beror på hur mycket det gäller, för mig var det ca 5 kg, dvs kulmagen.
Anma
Efter två fastedagar och tre ätardagar visar vågen -1,2 kg. Jag ger detta ett tag till.
Gossen Ruda
Jag skall inte fråga från vilken nivå. rolleyes.gif Det är självklart så att fastar man i två dagar per vecka går man ner under förutsättning att man inte tar igen detta övriga dagar. Alla klarar nog inte att fasta, min mage börjar ofta bråka efter 4-5 timmar. Det är individuellt.
Whiskuchi
Jag kör 16:8 istället. Hoppar helt enkelt över frukosten och äter dagens första mål vid lunch. Märker inget av ökad hunger (tvärtom, jag är hungrigare de dagar jag ätit på morgonen) eller trötthet.
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 21-08-2013, 09:22) *
Jag skall inte fråga från vilken nivå. rolleyes.gif Det är självklart så att fastar man i två dagar per vecka går man ner under förutsättning att man inte tar igen detta övriga dagar. Alla klarar nog inte att fasta, min mage börjar ofta bråka efter 4-5 timmar. Det är individuellt.

Jag kan svara i alla fall. (har redan sagt det tidigare i tråden också. smile.gif ) Har 5 kg som bitit sig fast. Gick ner ca 15 kg fram till maj ungefär, men resterande 5 kg har vägrat släppa taget.
Men vikten pendlar ju lite. Bara för att det var -1,2 i morse betyder det inte att det är det om en vecka.

mamamaggan
Om jag inte kommer ihåg fel så sa man i TV-programmet att det var bra för hjärnan också . Den skulle " reparera " sig under fastan.

Ska läsa lite om den här metoden , har köpt en bok om dieten , ska bli intressant att se vad man sett för fördelar .

Om man tänker efter så tycker inte jag att det är så konstigt. Tänk er när vi vandrade omskring för ett antal tusen år sedan, inte sjutton fick vi i oss en jämn mängd kalorier om man ser på t ex en vecka. Vi åt ju vad vi kom åt , vissa dagar mer och vissa dagar mindre.

Våra kroppar funkar tydligen likadant som då även när det gäller " raffinerad " mat . Vi mår nog ganska bra av att äta så " naturligt " som möjligt .
Monarda
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 20:37) *
Om jag inte kommer ihåg fel så sa man i TV-programmet att det var bra för hjärnan också . Den skulle " reparera " sig under fastan.

Faktum är att under fastedagarna känner jag mig väldigt alert i skallen. Vet ej vad det egentligen beror på, kanske något reservaggregat som hoppar igång. dunno.gif
Anki V
Jag är mycket piggare de dagar jag fastar och får mycket mer gjort när jag kommer hem från jobbet. Det kan bero på att "hungriga hundar jagar bäst" eller att aktiviteter gör att jag inte känner hungern lika starkt. laugh.gif

I morgon ska jag fasta igen och då försöka avstå från lunchen.....Jag kommer att ladda en påse med gurkskivor och morotsbitar för ungefär 100 kcal som backup om hungern blir allt för svår.

Det blir 100g skinka minikeso och grönsaker till middag
Anki på Öland
Nu har jag hakat på också smile.gif Har också ung. 5 kilo som inte vill försvinna.... eller rättare sagt, som försvann men tuggades dit igen förra sommaren när dotter med familj hade sin semester här nere och har sen inte velat försvinna - kanske för att dom är här nere med jämna mellanrum och lockar mig "till synd".... whistling.gif
Hade första fastedagen igår. Gick bra till kvällen då var det svårt.... mycket vatten gick det åt.... Har svårt med det här att räkna kalorier eftersom jag aldrig gjort så förut. Höll mig till lite yoghurt (1-1½ dl) med färska hallon på morgonen, 2 muggar kaffe med grädde i till lunch och soppa till middag. Hemmagjord med egengjord buljong, trattkantareller, lite kött, lite potatis och lök i. Låter det som om det höll sig inom gränsen?
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 24-08-2013, 14:20) *
Nu har jag hakat på också smile.gif Har också ung. 5 kilo som inte vill försvinna.... eller rättare sagt, som försvann men tuggades dit igen förra sommaren när dotter med familj hade sin semester här nere och har sen inte velat försvinna - kanske för att dom är här nere med jämna mellanrum och lockar mig "till synd".... whistling.gif
Hade första fastedagen igår. Gick bra till kvällen då var det svårt.... mycket vatten gick det åt.... Har svårt med det här att räkna kalorier eftersom jag aldrig gjort så förut. Höll mig till lite yoghurt (1-1½ dl) med färska hallon på morgonen, 2 muggar kaffe med grädde i till lunch och soppa till middag. Hemmagjord med egengjord buljong, trattkantareller, lite kött, lite potatis och lök i. Låter det som om det höll sig inom gränsen?

Du kan gå in på www.matdagboken.se och skriva in vad du äter så räknar den ut kalorierna!
Anki på Öland
CITAT (Biggan_ @ 24-08-2013, 18:25) *
Du kan gå in på www.matdagboken.se och skriva in vad du äter så räknar den ut kalorierna!

Tack men det känns som lite överkurs... wink.gif Håller mig till 2 sådana dagar i veckan så får vi se hur det går...
Anki V
Förra veckan provade jag att äta enbart grönsaker (tomater o gurka) under dagen.......Det blev runt 70 kcal . På kvällen kunde jag då äta en lite ordentligare måltid. Det gick jättebra. Jag avskyr att lägga mig hungrig så jag tror att det upplägget passar mig utmärkt.

Vi får se om det funkar lika bra denna vecka.

/Anki
Anki på Öland
Jag gjorde mig en rejäl laddning fisk- och skaldjurssoppa idag. Det blev 12 portioner, 11 i frysen och 1 tills i morgon. Jag skrev ner allt jag hällde i för det gick ju lätt att väga och kolla energimängd. Hela alltet blev 1400 kalorier så det är ca 116 per portion. Blir kalas till fastedagarna smile.gif
Anki V
CITAT (Anki på Öland @ 25-08-2013, 20:09) *
Jag gjorde mig en rejäl laddning fisk- och skaldjurssoppa idag. Det blev 12 portioner, 11 i frysen och 1 tills i morgon. Jag skrev ner allt jag hällde i för det gick ju lätt att väga och kolla energimängd. Hela alltet blev 1400 kalorier så det är ca 116 per portion. Blir kalas till fastedagarna smile.gif



[attachment=78323:gilla_knapp.png]
sparvuggla
Hahaha
5-2 är gammaldags och inte så säker.

Vill ni gå ner i vikt kör med 0-7 metoden ist.................................. smile.gif
jaj-51
CITAT (Gossen Ruda @ 20-08-2013, 21:13) *
Jag kan ju nämna att jag gick ner de kilon jag ville genom att använda 0,8-metoden. Dvs jag skar ner alla måltider med ungefär 20% rätt över hela linjen. Jag tror det kvittar vilken metod man använder, det gäller bara att skära ner på intaget.


Ja du det är rätt, äta mindre än man förbrukar är lösningen på att gå ner i vikt.

Sen finns det pengar i att lansera nya dieter och böcker ...
Inte att förglömma alla dessa pulver och annat som påstås innehålla allt vi behöver!

Brukar följa med en varning att kontakta läkare om pulvret äts längre tid trotts att det påstås innehålla allt vi behöver! Kanske det mest är en dyr dryck utan socker med stora reklamkostnader?

Lång till baka fans de farliga metoderna med Levaxin och preludin som idag är helt utdömda och anses skadliga.
skånepåg
Ja alla dessa dieter och bantningskurer, lite enkel träning kan vem som helst göra i hemmet 20-30 minuter om dagen och äta rätt och bara röra sig lite mer.
Matdagbok och träningsdagbok är bra hjälpmedel om man vill hålla koll, det behövs inga större prestationer för att lyckas. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/index.php

Are you planning to get rid of some extra fats from your body?...

Here are 10 Foods That Burn Fat

1. Oats : Its not only tastes great but also reduces your hunger. Oats contains fiber which helps and stabilizes the levels of cholesterol.

2. Eggs : Eggs are the rich sources of proteins and low in calories. Eggs helps us to build the muscles and develops the good cholesterol.

3. Apples : Apples are enriched with powerful antioxidants and other supplements. Most importantly it contains Pectin which helps to reduce the fat cells in the body.

4. Green Chillies : Green chillies contains Capsaicin which helps to develop the body growth cells and burns the calories in quick time.

5. Garlic : Garlic contains Allicin which has anti-bacterial properties helps us to reduce the fat and removes the bad cholesterol.

6. Honey : Honey is the best one to burn fat. Add honey in warm water and take it daily in the early morning.

7. Green Tea : Green Tea is the most effective one which helps you to lose weight. It contains Antioxidants which helps and stabilizes our body weight.Take daily 2 cups of tea for a better results.

8. Wheat Grass : It boosts our metabolism and helps to reduce the fat.

9. Tomatoes : Tomatoes helps us to burn the fat in quick time. It also helps us to stay away from cancer. So Take tomatoes in your diet regularly.

10. Dark Chocolate : Dark chocolate contains Flavonoids, anti-inflammatory properties which helps to reduce the cholesterol levels in the blood. It boost the growth of serotonin in the blood and also burns the fat
Monarda
Berglins lämnar som vanligt sin syn på saken. giggle.gif

[attachment=78681:IMG.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon