tessansandin
Hej! Ny här. Jag har sökt i forumet men inte hittat något exakt svar.

Jag har 2 pallkragar med örter. I den ena finns oregano, gräslök, fransk dragon, persilja, rosmarin och salvia. Några av dem är väl perenner och borde gå att få att överleva.

I den andra har jag mest koriander, basilika och en citronmeliss. De kommer att få sakta dö efter skörd...

Men pallkragen med perenner, hur ska jag göra med den? Lägga över löv och sen en pressänning, lägga på ett lock, fylla med något fluffigt, skotta över snö? Vad? jag bor i Stockholms skärgård, så det finns ingen garanti för torrt och snö i vinter. Däremot kommer det garanterat att blåsa kuling vid flera tillfällen så vad det än blir måste det sitta fast!

Har någon några tips vore jag mycket tacksam!

Tessan
kerstin z5-6
granruskor har du det ? förankra dem så att de mer skuggar för vårsol innan det tinat och är lite vind skydd , kallt går inte går att göra mkt åt men vind och vårsol gör -som i norr ,,
tessansandin
jag liksom vinklar upp granruskor så de står som små granar och skuggar för solen på våren?

Nej, kylan ska väl göra sitt men jag tänkte om jag ska ha en presänning så att smältvatten inte blöter ner och fryser rötterna, och så. Men om jag täcker över så så behövs ju ingen skugga. Så hela presänningstanken är nog fel, då. Eller.

Ska kolla var jag kan skaffa granruskor...
kerstin z5-6
under en tättslutande presenning får du bara mögel o elände,, ta något luftigt , stick ner granris sent helst strax före det fryser
Påtoppen
Min erfarenhet är att kryddväxterna är väldigt tåliga, skörda det du ska ha i vinter och torka eller frys in, låt sedan resten vara kvar. Jag tror inte att du behöver göra så mkt, klipp ner det som ser risigt ut när det börjar komma nytt grönt till våren.

citronmeliss brukar övervintra.
Eva i Västerås
De flesta klarar sig nog.
Rosmarin är inte perenn utomhus i mellansverige. Skåningarna kan klara den i zon 1 i skyddat läge.
Citronmeliss däremot är säker perenn, som dessutom kan fröa av sig rejält.
Fransk dragon är nyckfull.
Oregano, fransk dragon, citronmeliss, timjan och salvia är buskar, som överlever ovan jord. Dom ruttnar om dom får täcke som blir tätt. Däremot kan man klippa ner dom på våren, samtidigt som man klipper rosorna.

Persilja är 2-årig och det är kul att kunna skörda tidigt, innan årets sådd tagit sig. Krusig är mycket lättare att övervintra än slät. Den, liksom gräslöken, kan man täcka med löv eller annat lätt, eftersom bara roten övervintrar.

Som sagt, täck inte över buskarna. Då får du bara mögel och elände.
Alexander-VG-zon3
Täcker alltid det mesta i mitt kryddland friskt med löv, väljer löv som håller sig typ ek. Men mesta går bra ändå. Inga problem har ca 900-1000mm nederbörd/år.

Faktum är att efter denna vårvinter som var så det som inte var täckt var ihjäl torkat. Bland annat dog mina citromtimjan många andra timjan dog också (dom som var täcka lever). Och på oregano kunde man se exakt var det legat löv och inte (med löv grönt/frikst utan löv dött och kom senare nytt), salvia täcker jag runt om nertill med löv och sedan skottar över så mycket snö det kommer, den frös ner till ungefär där lövtäcket sluta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon