Full version: Japanskt Gaffelolvon
vanjalarsa
HEj
Jag har ett Japanskt gaffelolvon. Det är inne på sitt 4e år. Är jättefint och har växt bra men det har inte blommat. Någon som har en teori vad det beror på ?
mycket tacksam för svar och tips!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Huggorm
Den kanske helt enkelt inte känner sig mogen tillräckligt? En annan orsak kan vara för mycket gödsel, då satsar gärna buskar och träd på att växa istället
Anna-Karin Lundberg
Kan du inte lägga in en bild på din buske? Jag längtar efter ett gaffelolvon efter att ha sett en enda buske på en visningsträdgård. De vill väl ha lite sur jord va? Jag har inte det och har inte köpt nån, men är ändå suktad. Det är sällan man ser någon, annat än en liten planta på handelsträdgården, så jag skulle bli väldigt glad över en bild på din buske som jag gissar har hunnit bli lite större nu.

Varför den inte blommar vet jag inte, men det finns det andra på det här forumet som kan hjälpa dig med, det är jag säker på.
vanjalarsa
Tack för era svar !
Den är planterad tillsammans med Rhododendron i torvpartiet. Inte mycket gödsel där.
Jag försöker bifoga en bild från förra sommaren. Den har börjat "hösta" till sig iår. Det blev ett par bilder på det också. Den brukar få lite höstfärg redan så här års. [attachment=78399:ewa_och_...Nic_1273.jpg] Den har faktiskt växt en hel del sedan förra året. Kanske den varma sommaren..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

DEt blev visst bara en bild som kom med. Det är den storbladiga växten i bakgrunden som är olvonet.
Huggorm
Den såg ju glad och nöjd ut i alla fall. Nästa år blommar den säkert. Blomanlagen skapas ju året innan och den kanske inte tyckte om regnet som vi ha då?
Anna-Karin Lundberg
Tack för bild!
Ja, den ser ju pigg och glad ut på den bilden från förra året, växterna omkring lika så. De mår nog bra, så det är nog bara att vänta på blom.
Och då måste du skicka in en bild!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon