sofia@bjorkdahlenglund.se
Jag är med i Gårdsgruppen i vår stora bostadsrättsförening.
På gårdarna finns dessa träd bl.a, någon form av Prunus tror vi.
De ser tämligen sorgsna ut. Måste man ta ner dem eller går de att rädda?
Vad har drabbat dem?
Vad vill de förövrigt ha för att må bra? Vi har ju även glada exemplar. Ska man gödsla på vår och höst? Ska man beskära dem?
Jag bifogar endast några bilder.
Huggorm
Jag gissar att de inte gillar platsen de står på. För lite och för torr jord kombinerat med konkurrens från buskarna. Beskärning bör man undvika på körsbärsträd.
sofia@bjorkdahlenglund.se
Ok,
så det finns enl. dig ingen framtid för de ankomna träden på sina nuvarande växtställen, om jag förstår dig rätt. Vad tror du om man testar ett nytt läge? Eller är dessa exemplar numera sjuka träd som ger mer motvind än medvind?
Huggorm
Klart att det går att rädda dem, men det kommer krävas en del omvårdnad och pyssel.
Bassam
Hej
körsbärsträd. kan man beskära på slutet av hösten för att de blir blödda under beskärning, man kan lägga gödsel i våren under växter perioden, i den här året vi fick lång vinter med lite regn så flera träd drabbas, du kan ta bort grenar som ser ut sjuka eller torka.
H.Bassam
sofia@bjorkdahlenglund.se
Ok,
jag tycker att det låter som om det är värt ett försök att göra som du föreslår. Så kan man ju åtteruppta frågeställningen om ett år, när man sett vad det ger för resultat.

Sofia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon