Full version: Björk med delad topp
misterkarlsson
Hej
Har fått en förfrågan ifall en björk som står i ett område är ett problemträd!
Björken har delad topp, delat sig ungefär 1,5 meter upp. Stammens tjocklek är ca 35-40 cm i diameter alldeles under där den delar sig.
Den ena delen är den tjockaste toppdelen och den är i lutning åt ett håll där det finns ett hus. Samma toppdel som lutar har dessutom en barkskada på ca 20 cm2 alldeles ovanför där den delat sig

Finns det någon med kunskap som kan bolla lite tankar och erfarenheter här ifall det kan vara läge att ta bort denna björk då den hotar ett hus vid en eventuell spjälkning av de delade topparna! Björken står dessutom på ett bärg där det har byggts ett område nyligen nära kusten och kan vara väldigt vindutsatt.

Se bilder jag bifogat detta inlägg

Tacksam för kommentarer!

//David

[attachment=78747:bj_rk_1.JPG]

[attachment=78748:bj_rk_2.JPG]

[attachment=78749:bj_rk_3.JPG]
Huggorm
Jag friar vanligtvis hellre än fäller, men den här gången ser det illa ut. Visserligen har ju trädet uppenbarligen klarat sig många år men den där skadan var inte vacker. Man kan nästan räkna med att det hinner gå röta i veden innan trädet hinner övervalla något så stort. Om man inte tar ner trädet så bör man åtminstone hålla lite koll. Börjar det växa svamp eller kommer svart vätska är det tydliga varningssignaler
Anna-Karin Lundberg
Du säger att det byggts i området. Har det varit flera andra träd runt omkring som tagits ned så det här har blivit ensamt kvar så är det känsligare för blåst än om det vuxit "på egen hand" från början.

Jag hade en björk med en mycket högre stam som sen delade sig i två kronor, likt trädet på bilden. Mitt i "skrevet" hade det bildats röta. Trädet togs ned och när det föll klövs hela stammen och det var svart mull och röta flera meter ned genom stammen. Det hade väl bildats en spricka ned i stammen mellan de två kronorna, så det var bara tur att jag hann såga ned trädet under kontrollerade former. Det hade kommit ned förr eller senare "på egen hand".
T00ls
Det är ju inte ens delad topp de är ju delad stam som den ena borde vart bortagen för 25-40 år sen
Du bör åtminstone ta delen med stamskadan inom 3-5 år tar du den i vecket kan nog den andra delen vara kvar 6-10 år om den nu blir snygg p.g.a grensättningen , du hinner och plantera ett nytt istället som hinner att växa bra under den perioden.
Det går ju alltid och låta någon prov-bora för att se hur långt rötan gått.
Vill du ha kvar den längre så går det ju att avlasta kronan men jag är rädd för att den inte blir så prydlig då och att du förr eller senare måste du ta bort den
ty björk är väldigt rötbenägen om du kapar grenar mer än 5 cm i grovlek
Rebecca
Björk är också ett kortlivat träd och detta hade förmodligen inte stått så länge till med den skadan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon