Full version: Angående Gåslever !
Sidor: 1, 2, 3
Motti
All Gåslever kommer inte från tvångsmatade Gåsar ! ni måste lära er skillnaden innan ni kritiserar folk som äter den .Den Gåslevern vi äter här kommer från Ungern och kommer absolut inte från tvångsmatad Gås .Sedan är det skillnad på Gåslever och Gåsleverpastej ! samma med Anklever och Ankleverpastej ! Gåslever äter man hel liksom Anklever ,pastej är prossesad och innerhåller en hel del fet kryddor mm .
En del av er här är som fåraherden som skrek Vargen kommer ! den dagen vargen kom så brydde sig ingen om hans skrik !
*Stintan*
Var lagom kaxig. Du skrev faktiskt att hon fick gåsleverpastej till lunch. Du kan väl inte mena att man ska toka det som hel gåslever från Ungern blink.gif
Blev det för pinsamt när du hade läst på lite så att du måste ändra din version?
Jubbe063
CITAT (Motti @ 23-09-2013, 22:58) *
All Gåslever kommer inte från tvångsmatade Gåsar ! ni måste lära er skillnaden innan ni kritiserar folk som äter den .Den Gåslevern vi äter här kommer från Ungern och kommer absolut inte från tvångsmatad Gås .Sedan är det skillnad på Gåslever och Gåsleverpastej ! samma med Anklever och Ankleverpastej ! Gåslever äter man hel liksom Anklever ,pastej är prossesad och innerhåller en hel del fet kryddor mm .
En del av er här är som fåraherden som skrek Vargen kommer ! den dagen vargen kom så brydde sig ingen om hans skrik !


Viss är det skillnad på gåslever och gåsleverpastej. o det var gåsleverpastej du skrev i förra tråden :-)

Bra om du väljer produkt som ej kommer från tvångsmatade djur.

Men FYI kritiserade jag inte dig personligen, utan företeelsen som sådan.

Vet man inte till 110% att delikatessen är etiskt framtagen ska man undvika den. En paralell var ju nyligen att många klädkedjor lovprisade sig själva för sina fina dunjackor och att dessa gjorts i värsta gulligull stil. Men sen avslöjades det att dunet inte alls plockades från döda djur utan slets av fåglarna medan de levde..... En visd tonfisktillverkare lovordade sitt etiska tillverkning, men avslöjades senare att produkten kom till genom olagligt användande av ej delfinsäkra garn.

Listan kan göras lång med produkter som producenterna garanrerar etiskt tillverkning, men där sanningen är nåt helt annat.

Men ät gärna den Ungerska produkten, jag skulle inte göra det eftersom jag tror att risken är allt för stor för att sanningen är en helt annan är producentens lovord :-)
Motti
Det är i Frankrike som huvudelen av gåsarna tvångsmatas då det anses vara en Fransk delikatess ! Den Gåslevern vi äter här då och då impoteras från Ungern .
Jubbe063
CITAT (Motti @ 23-09-2013, 23:43) *
Det är i Frankrike som huvudelen av gåsarna tvångsmatas då det anses vara en Fransk delikatess ! Den Gåslevern vi äter här då och då impoteras från Ungern .


Sanning med modifikation.

Ungern står för ca 8,2% av produktionen i världen 2005. dvs Ungern är näst största producent efter Frankrike.

Eftersom efterfrågan är större än utbudet kan inte Frankrike leverera till hela världen. O för att delikattessen ska hålla efterfrågad klass duger inte vanlig normal lever, det ska vara fettlever (vilket uppnås med tvångsmatning).

siffror från 2005, visar detta.

Country Production (tons, 2005) % of total
France 18,450[30] 78.5%
Hungary 1,920[30] 8.2%
Bulgaria 1,500[30] 6.4%
United States 340 (2003)[31] 1.4%
Canada 200 (2005)[32] 0.9%
China 150[30] 0.6%
Others 940 4.0%
Total 23,500[30] 100%

och enligt http://liberationbc.org/issues/foie_gras#global så var det liknande siffror 2012.

" France produces and consumes 90 percent of the world's foie gras, with roughly 24 million ducks and half a million geese killed annually. Nearly all the birds are raised in intensive confinement systems, and all endure brutal, intensive force feeding, several times a day, prior to their deaths.

Approximately 500,000 birds are killed annually for foie gras in the United States. Other major producers of foie gras include Hungary, Bulgaria and China."
*Stintan*
Hur vet du att gässen inte tvångsmatas i Ungern? Man tvångsmatar för att levern ska bli så stor som möjligt (onaturligt stor) vilket gör att man får ut mer lever av varje gås än som annars varit fallet. Vissa länder har förbjudit tvångsmatning men vet du säkert hur det är i Ungern. Annars vore det ju konstigt om inte dom också vill få så bra betalt som möjligt för det dom producerar. Jag är inte lika säker som du att det inte görs i Ungern.
Motti
Men snälla nån Stintan ! sitter du på veta allt biblen ? har du en gång refleckterat över hur du beter dig här på forumet ! Du borde gå en kurs i Positivt tänkande !
Piccante
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:17) *
Men snälla nån Stintan ! sitter du på veta allt biblen ? har du en gång refleckterat över hur du beter dig här på forumet ! Du borde gå en kurs i Positivt tänkande !

Det som gör att folk tycker gåslever är ett förkastligt val i delikatessdisken är inte att den är från Frankrike utan att den i regel kommer från tvångsmatad gås. Att gåslevern kommer från Ungern gör inte nödvändigtvis produkten bättre ur djurskyddssynpunkt såvida de inte har förbjudit tvångsmatning i Ungern eller att leverantören kan garantera att gåsen inte är uppfödd så.
*Stintan*
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:17) *
Men snälla nån Stintan ! sitter du på veta allt biblen ? har du en gång refleckterat över hur du beter dig här på forumet ! Du borde gå en kurs i Positivt tänkande !


Nej men jag är ganska allmänbildad och rätt vetgirig så därför försöker jag att ta reda på fakta istället för att bara tro en massa saker innan jag yttrar mig.

En sån kurs skulle nog passa dig bättre än mig.
Motti
Är man allmänbildad som du säger att du är så kan man inte hela tiden påstå att man vet allt då blir man aldrig fulllärd ! man får faktiskt acceptera att andra också vet vad de talar om .Men du kanske har varit i Ungern på Gåsfarmar så du vet precis hur det går till ?
Kryddan03
Stintan har väl aldrig påstått att hon vet allt. Tvärtom är det väl du som tolkat att hon vet allt. Vilket i och för sig är ganska smickrande för Stintan. Har du själv varit på en ungersk gåsfarm?

Tvångsmatning av gäss för tillverkning av foie gras* (=gåslever) är inte förbjuden i Ungern då den räknas som "traditionell". Det mesta exporteras dock, i huvudsak till Frankrike och enligt fransk lag måste gässen vara matade med gavage (=tvångsmatning) för att få säljas som foie gras. Om man då tänker lite logiskt blir slutledningen att huvuddelen av ungersk foie gras är från tvångsmatade gäss. Hur vet du att den gåslever du har hemma inte är från ungerska tvångsmatade gäss?

Det är bara ett fåtal länder inom EU som tillåter tvångsmatning av gäss för tillverkning av foie gras: Frankrike, Beligen, Bulgarien, Spanien och Ungern.

Det är bara en ytterst liten bråkdel av all foie gras som säljs som är "etisk" antingen genom jakt på gäss vid en tidpunkt då de naturligt har förfettade levrar genom att de "ätit upp sig" eller genom utfodring "ad libitum" d v s fri tillgång till foder utan tvångsmatning. Det senare testas tydligen i Spanien vad jag kunde utröna.

*libamaj på ungerska
*Stintan*
CITAT (Motti @ 24-09-2013, 00:47) *
Är man allmänbildad som du säger att du är så kan man inte hela tiden påstå att man vet allt då blir man aldrig fulllärd ! man får faktiskt acceptera att andra också vet vad de talar om .Men du kanske har varit i Ungern på Gåsfarmar så du vet precis hur det går till ?


Nu är du bara dum! Det är du som påstår det. Jag har aldrig påstått att jag vet allt för det gör jag vekligen inte.

Har du själv varit där och kollat på gåsuppfödningen? Jag har inte sagt att jag vet hur det går till i Ungern. Jag frågade ju dig. Läs om och läs rätt!
ninnisky
Visst tvångsmatas gäss i Ungern! Har sett det med egna ögon för ett antal år sedan.
Resultatet finns att beskåda i bl a Budapests saluhall. Där hänger/ligger det stora gåslever på rad och med stora i det här fallet så är de långt över "normalstorlek".


*Stintan*
Tack Kryddan och ninnisky, då är det alltså, som jag misstänkte, inte förbjudet att tvångsmata gäss i Ungern.
Gossen Ruda
Det skulle vara intressant att få reda på Mottis källa för att den gåslever hon sätter i sig kommer från icke tvångsmatade gäss. Fast med tanke på alla matlarm med hästkött mm så tror jag inte på några garantier längre.
*Stintan*
Någon fakta från det hållet får du nog titta i stjärnorna efter. Sällan det kommer annat än "hittepå" därifrån tyvärr.
theseraphim
Ungern o Rumänien osv kanske har ett officiellt förbud men ute i verkliga världen där nere skiter myndigheterna i allt så länge man jan tjäna pengar på det. Själv tycker jag inte om lever överhuvudtaget, gillar inte smaken helt enkelt.
mamamaggan
Har sett på TV hur man just i t ex Ungern tvångsmatar gässen för att få en så stor gåslever som möjligt.

Fast varför egentligen skriver vi i trådar där någon , som jag ser det , bara hittar på och hittar på både det ena och det andra ?


Så , Motti , åker du själv till Ungern och kollar gässen från det att de är små så att de inte tvångsmatas ?

Hur följer du sedan upp att " din " gåslever " ( eller gåsleverpastej som du först skrev ) kommer från just den gåsen som INTE blivit tvångsmatad ?
Piccante
Hela idén med foie gras är väl att gässen ska tvångsmatas för att levern ska bli riktigt fet? Annars får man väl inte den rätta konsistensen att den smälter i munnen och blir så len. Hur man gör med pastej vet jag inte för man skulle ju kunna använda vanlig gåslever till pastejer och patéer men då är den väl "sämre" om man jämför med vad de franska gourmetkockarna tillagar som är förlagan.
Motti
Det är allt för skrattretande hur en del av er gå igång på inget !nu har ni bestämt att alla gäss är tvångsmatade .Gisses ! Verkar som en del här bor vid datorn och vet allt .
Kryddan03
Varför blir jag inte förvånad?
*Stintan*
Nej inte alla gäss. Det har väl ingen påstått. Bara gäss vars lever används till delikatesser tvångsmatas. Tror knappast Mårten Gås i Skåne tvångsmatas
mamamaggan
CITAT (Motti @ 27-09-2013, 21:57) *
Det är allt för skrattretande hur en del av er gå igång på inget !nu har ni bestämt att alla gäss är tvångsmatade .Gisses ! Verkar som en del här bor vid datorn och vet allt .



Hur är det med dig själv Motti ?

Håller du reda på vilka gäss som tvångsmatas ? Eller inte tvångsmatas ?


Tänk om du kunde komma med lite bevis någon endaste gång .

Nejdå , du beskyller bara andra för att inte veta något medan du är den enda som vet allt !


Fast , som sagt var varför sitter vi här och diskuterar med någon som aldrig kan bevisa något ? Det verkar som du bara hittar på vartefter , Motti .

Varför gör du så ? Vem är du egentligen Motti ?
Motti
Vad tror du ? det är väl ingen djurvän som äter en tvångsmatad gåslever .Man kan faktiskt välja .
*Stintan*
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:24) *
Vad tror du ? det är väl ingen djurvän som äter en tvångsmatad gåslever .Man kan faktiskt välja .


Nej precis...djurvänner äter inte gåslever och än mindre matar vi våra hundar med det. I din livliga fantasi kanske man kan välja!
mamamaggan
CITAT (Motti @ 12-10-2013, 01:24) *
Vad tror du ? det är väl ingen djurvän som äter en tvångsmatad gåslever .Man kan faktiskt välja .



Och ändå gav du din hund gåsleverpasatej ?!

Du ser inte dig själv som djurvän då alltså ?

Är det så vi ska tolka det du skriver ?
Jubbe063
CITAT (mamamaggan @ 13-10-2013, 00:09) *
Och ändå gav du din hund gåsleverpasatej ?!

Du ser inte dig själv som djurvän då alltså ?

Är det så vi ska tolka det du skriver ?


Motti litar på att det tillverkaren uppger stämmer. Har man tur så är det väl sanningsenligt från tillverkaren. I annat fall har Motti blivit grundlurad och mumsat på resultatet av grovt djurplågeri.
mamamaggan
CITAT (Jubbe063 @ 13-10-2013, 00:34) *
Motti litar på att det tillverkaren uppger stämmer. Har man tur så är det väl sanningsenligt från tillverkaren. I annat fall har Motti blivit grundlurad och mumsat på resultatet av grovt djurplågeri.



Går det överhuvudtaget att göra gåsleverpastej om man inte har tillgång till just en lever från en tvångsmatad , övermatad , gås ?
kerstin z5-6
Ja men det blir i längden inte lönsamt att producera. Som att värphöns här får leva max 2 år .. efter det rensas de ut -de producerar ägg men inte i samma takt som unga hönor.
Jubbe063
CITAT (mamamaggan @ 13-10-2013, 00:43) *
Går det överhuvudtaget att göra gåsleverpastej om man inte har tillgång till just en lever från en tvångsmatad , övermatad , gås ?


Ja, det går utmärkt. Men att göda upp en gås till att få sjukligt förfettad lever tar enormt mycket längre tid. Och jag vet väl inte om det är mindre djurplågeri att göra så heller. Men man använder inte tvångsmatning då.

Finns även en "fuskvariant" där man använder vanligt sund normal lever (normal lever är ca 1/10 så stor som en förfettad). Men eftersom det inte är fettlever måste man då lägga till lite annat fett för att få till konsistensen. Men smaken blir inte detsamma enligt de som vet (har själv aldrig smakat). Sen eftersom normal lever är så pass liten går det ju åt fler gäss för att få samma mängd pastej.

Så av de tre varianterna är ju fuskmetoden den mest djurvänliga och humana.
Motti
Jag har kontakter i Ungern från uppfödaren så jag vet nog fan vad vi äter . Tydligen har någon här get sig den på att Gåslevern vi äter är tvångsmatad ,och så vill jag förtydliga att det INTE är gåsleverpastej vi äter utan gåslever som är hel och konserverad i burk .Jösses säger jag bara slap.gif
*Stintan*
CITAT (Motti @ 21-10-2013, 23:52) *
Jag har kontakter i Ungern från uppfödaren så jag vet nog fan vad vi äter . Tydligen har någon här get sig den på att Gåslevern vi äter är tvångsmatad ,och så vill jag förtydliga att det INTE är gåsleverpastej vi äter utan gåslever som är hel och konserverad i burk .Jösses säger jag bara slap.gif


Ja jösses! slap.gif I din tråd " Sköt första haren för Tea ! " skrev du ju flera gånger att det var gåsleverpastej.
Jubbe063
CITAT (Motti @ 21-10-2013, 22:52) *
Jag har kontakter i Ungern från uppfödaren så jag vet nog fan vad vi äter . Tydligen har någon här get sig den på att Gåslevern vi äter är tvångsmatad ,och så vill jag förtydliga att det INTE är gåsleverpastej vi äter utan gåslever som är hel och konserverad i burk .Jösses säger jag bara slap.gif


Är det denna du köper?
Motti
Vi handlar på Ungersk mat på nätet sonens sambo är ungerska så de köper för det mesta Gåslevern när de är i Ungern .

Märkligt hur alla reagerar här !någon som tänker på vad ni köper för kött och fågel i era affärer ?frågar ni efter vad det kommer ifrån .Alltid billigt kött från Brasilien och Irland Danmark på ICA och Willys mm .
Trampendal
CITAT (Motti @ 03-11-2013, 01:04) *
Vi handlar på Ungersk mat på nätet sonens sambo är ungerska så de köper för det mesta Gåslevern när de är i Ungern .

Märkligt hur alla reagerar här !någon som tänker på vad ni köper för kött och fågel i era affärer ?frågar ni efter vad det kommer ifrån .Alltid billigt kött från Brasilien och Irland Danmark på ICA och Willys mm .


Självklart tar jag reda på var köttet kommer ifrån!
*Stintan*
CITAT (Motti @ 03-11-2013, 01:04) *
Vi handlar på Ungersk mat på nätet sonens sambo är ungerska så de köper för det mesta Gåslevern när de är i Ungern .

Märkligt hur alla reagerar här !någon som tänker på vad ni köper för kött och fågel i era affärer ?frågar ni efter vad det kommer ifrån .Alltid billigt kött från Brasilien och Irland Danmark på ICA och Willys mm .


Skulle det vara nån sorts garanti för att gåslevern inte kommer från tvångsmatade gäss?

Såklart jag läser eller frågar var köttet kommer ifrån. Hur ska jag annars kunna veta att köttet jag köper är det jag vill ha d.v.s. svenskt kött och helst närproducerat.
Jubbe063
CITAT (Motti @ 03-11-2013, 01:04) *
Vi handlar på Ungersk mat på nätet sonens sambo är ungerska så de köper för det mesta Gåslevern när de är i Ungern .

Märkligt hur alla reagerar här !någon som tänker på vad ni köper för kött och fågel i era affärer ?frågar ni efter vad det kommer ifrån .Alltid billigt kött från Brasilien och Irland Danmark på ICA och Willys mm .


Kött från vilt är det antingen min far, mina bröder eller jag själv som fällt. Nötköttet kommer från grannen (har sett djuren medan de levde) Fisken har jag fångat själv. Får, fågel, gris får jag genom lokala matproducenters matmarknad.

Så ja, jag skulle vilja påstå att jag har rätt bra koll på var köttet jag äter kommer ifrån.
sparvuggla
Äter inte kött överhuvudtaget för hälsans och välmåendets skull.
Gita
Och jag äter brasiliansk oxfilé med välbehag och utan dåligt samvete.
Något som jag inte är ensam om av åtgången i butiken att döma

Gita
gunsta
CITAT (Gita @ 03-11-2013, 10:57) *
Och jag äter brasiliansk oxfilé med välbehag och utan dåligt samvete.
Något som jag inte är ensam om av åtgången i butiken att döma

Gita


Finns fler på forumet som har den 'dåliga' smaken att gilla utrikiskt kött smile.gif
malcolm
Förr om åren köpte jag ofta billig oxfilé från Nya Zealand men det gör jag inte längre, hade en mailkompis därifrån som födde upp kalvar som sedan skulle bli köttdjur och hon berättade att de gav djuren antibiotika i förebyggande syfte för att de inte skulle bli sjuka. När jag nämnde det olämpliga i detta tog det hus i h*lvete och hon sade upp bekantskapen och menade på att de minsann var stolta farmare och att jag inte skulle sitta här uppe i Sverige och ha åsikter om hur de arbetade.
Monaxe
Köper alltid svenskt kött, helst från närområdet.

Likaså med ägg och fågel.
hattstugan

Nu har ni halkat från ämnet!
/Moderator
Piccante
CITAT (Gita @ 03-11-2013, 10:57) *
Och jag äter brasiliansk oxfilé med välbehag och utan dåligt samvete.
Något som jag inte är ensam om av åtgången i butiken att döma

Gita

Det är väldigt beklagligt i så fall angry.gif
Gita
CITAT (gunsta @ 03-11-2013, 11:22) *
Finns fler på forumet som har den 'dåliga' smaken att gilla utrikiskt kött smile.gif

Sverige exporterade livsmedel för 58 miljarder 2012. BL.a exporten av levande djur är snabbt stigande.
Se här

Anser du att de är OK att exportera men inte att importera? Varför i så fall?

Vet du om att en hel del av det som säljs som svenskt kött i våra butiker kommer från stora svenskägda gårdar i bl.a. polen och Ukraina.
Gita

CITAT (Piccante @ 03-11-2013, 12:08) *
Det är väldigt beklagligt i så fall angry.gif

Varför beklagligt? Bästa tänkbara kvalitet och inte heller kommer det från djur som stallas upp stor del av året.
Gita
*Stintan*
CITAT (Piccante @ 03-11-2013, 12:08) *
Det är väldigt beklagligt i så fall angry.gif


tummenupp.gif Ja lika beklagligt som att gynna tvångsmatande gåsleverproducenter! angry.gif
*Stintan*
CITAT (hattstugan @ 03-11-2013, 11:35) *

Nu har ni halkat från ämnet!
/Moderator


Men det var ju TS själv som styrde in på köttspåret och den produktionen är ju relevant när man talar om hur djur far illa för att människor ska kunna frossa på bekostnad av att djuren far illa.

OBS detta är ingen kritik mot moderator utan en undran varför inte en diskussion får utvecklas och halka lite?
Gita
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2013, 12:27) *
tummenupp.gif Ja lika beklagligt som att gynna tvångsmatande gåsleverproducenter! angry.gif

Men nu får du väl förklara dig. Nötboskapens villkor i t.ex. Brasilien har väl ändå ingen som likhet med de tvångsmatade gässens.

Gita

CITAT (*Stintan* @ 03-11-2013, 12:42) *
Men det var ju TS själv som styrde in på köttspåret och den produktionen är ju relevant när man talar om hur djur far illa för att människor ska kunna frossa på bekostnad av att djuren far illa.

OBS detta är ingen kritik mot moderator utan en undran varför inte en diskussion får utvecklas och halka lite?

Så klart att en diskussion bör få utvecklas och att ämnet ändras allteftersom, jämför med ett samtal i verkliga livet som ju kan börja med t.ex. fransk film och sluta med hur man lämpligast rengör en toa.
Gita
hattstugan

Sorry! Fortsätt diskussionen ni!
/Moderator
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon