Lavin
Hej,

Jag behöver hjälp att välja ett par träd som ska ersätta ett rad vackra stora lönnar som står fel.

Vid vår tomtgräns i norr växer ett gäng träd. Vi har tagit ner ett par, men har nu fyra stycken kvar. De är högre än huset, och inte helt älskade av grannarna. Vilket jag helt förstår, de är rätt massiva och skuggar. Jag vill ha en mer långsiktig lösning.

[attachment=79052:20130420_110143.jpg]

Bilden är tagen innan vi tog ner två av de smalaste lönnarna, och någon typ av barrträd längst till vänster. tallen ska vi ta vid tillfälle, och de små självsådda körsbärsträden.

I området är det dock inte så många träd kvar, och jag vill ha kvar till naturlivet. jag har tänkt låta lönnarna stå kvar en tio år till, troligen kommer en av dom få vara kvar helt, den finaste till vänster.

Så på ytan framför träden har jag tänkt att sätta tre träd på tillväxt, som kan växa sig fina tills det är dax att ta ner lönnarna.

Vi håller på och gräver för en idegranshäck i en rak linje ungefär i läget för halva stenläggningen. bakom där blir en triangel där det kan sättas träd.

jag vill ha något som fåglar, larver och annat trivs med
Helst inte växa alltför brett, ytan är ca 12 meter djup.
En snygg kontrast till lönnen som kommer få stå kvar.
Marken är sandig lera, sandstrand samt gul lera längst ner med en del kalksten i botten.
Blåsig tomt nära havet, ganska vindskyddat när den växer upp dock.

Jag har spånat på valnöt, mullbär, kejsarträd, björk, men blir det något av dom på tio år? och kommer de verkligen att trivas i ett sånt läge?

Har ni några tips på favvoträd? ok att inte alla krav kanske går att uppfylla, men iaf inte för bred krona så jag åker på samma problem igen...
kerstinbern
En rad med klotpilar, där kronorna får gå in i varandra

http://slottstradgardsmastaren.blogspot.fi...is-bullata.html

Annars finns det ju så otroligt mycket att välja på, pelarasp är ett bra alternativ just till avgränsning och där man inte får plats med poppel

Det finns många fruktträd att välja bland som används för dekoration, många väljer olika former av Prunus, men päron har vackrare krona.
Huggorm
CITAT (Lavin @ 17-10-2013, 11:58) *
Jag har spånat på valnöt, mullbär, kejsarträd, björk, men blir det något av dom på tio år? och kommer de verkligen att trivas i ett sånt läge?

Valnöt är bra, särskilt den manchuriska med sina enorma löv. Men den blir gärna ganska bred. Mullbär blir ofta låda och bred men trivs inte väldig bra i blåsiga lägen, annars är det en bra idé. Kejsarträd är inte fullständigt härdiga ens i Skåne, det kommer frysa tillbaka under kalla vintrar. Björk slutligen blir ju enormt stora och det känns som ett slöseri med plats i en trädgård i Skåne. Eventuellt om du väljer någon utländsk typ av björk, då kan du få både mindre storlek och lite mer spännande träd.

Här är några förslag som passar i Zon 1:

Näsduksträd
http://sv.wikipedia.org/wiki/Davidia

Tulpanträd
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpantr%C3%A4d

Ginkgo
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ginkgo

Sedan kan man även fundera på robinia, turkisk trädhassel och någon av vingnötssorterna. Det finns även ett flertal ekar, lönnar, lindar och så vidare att välja mellan
Lavin
Bilden på bollpilarna var väldigt vackra tillsammans. Manchurisk valnöt har jag inte tittat på förut så mycket, inte så förtjust i bladen (tycker inte om rönn av någon anledning), men jag får nog omvärdera min inställning. Den växer visst fort och har vackra grenar på de bilder jag sett. Och nötterna verkar ätliga de med.

Jag är inte zonknäckartypen, så jag tycker inte att det är ett plus för växten att den är exotisk, men däremot om det det är en sort som man inte ser så mycket av så den känns fräsch, så på det viset är björk trevligt, den finns knappt alls här, men det är just det med att hitta rätt sorter som får bra växtsätt.
EvaKlemming
Hej
kanske vitoxel, vackra silvriga blad, vita blomklasar på våren, bär till hösten som fåglar gillar. Vet inte om den går där du bor? Blir nog extra vackert om platsen är skuggig?
Huggorm
Äkta kastanj är ett annat bra förslag. Växer fort och är vacker och så ger de goda nötter
Lavin
Oj. Det stora trädet till höger föll i stormen. Rakt bak och lite åt
höger och lyckades mirakulöst inte trilla över grannen. Får ta en bild imorgon när det blir ljust. ..
Lavin
Såhär ser det ut nu....

[attachment=79178:20131029...2838litn.jpg]
[attachment=79180:20131029...605liten.jpg]

sån sabla tur. Trädet la sig över hörnet av ena grannes tomt och fortsatte in på den andra grannens. Inga skador nånstans trots att det var det högsta trädet i området...

Ännu mer tur är att grannen längst bort erbjudit sig att såga ner det om han får ta veden.

Jag tror att anledningen till att det föll var att vi tog ner de två små träden intill i våras. Antingen det eller extremt ogynnsamma vindar. Det var ju trots allt över 30m/s när den rasade...

Den var också grenad rätt långt ner, den stammen som står kvar är den främre "grenen". Hade trädet haft en enstammig bas så hade det nog hållt bättre.
addo
Jag skulle lätt plantera en Magnolia Tripetala för de gigantiska bladen och kanske någon annan storvuxen magnolia för blomningen.


Vill du hjälpa naturen så är ju sälg väldigt lämpligt, den blir så stor som ni vill och växer snabbt, naturskyddsföreningen har ju dessutom någon kampanj för sälgen. Hägg är ett annat trevligt inhemskt träd i samma storleksklass, som blommar och doftar underbart under försommaren.
Sen tycker jag du ska tänka om när det gäller rönn, dom håller sig små, växer ganska snabbt, blommar åt insekterna och sätter bär åt fåglarna. Sen finns det varianter med otroliga höstfärger.

Körsbär blir också lagom stort och är vackra på alla sätt, samtidigt som de blommmar år insekterna och sätter bär åt människor och fåglar.

Oxel kan kanske också vara nått att titta närmare på, jag personligen tycker den ger ett lite dystert intryck men den har rätt storlek, blommar och sätter bär. Sen är den silvriga bladsprickningen otroligt vacker.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon