Matt64mar
Jag vill att det ska bli ekplantor från modereken o har tittat/kollat på gård varje år nix kanske det har frusit eller förmultnat under vinter? Jo bara en enda ek på ca 50 cm men alla är ofta borta varje år efter vinter.. Börja fundera på att nästa år när eken har fått ekollon, då ska jag plantera i krukor istället.. Har ni bra tips vad jag ska göra o jag har några ekollon hemma som jag tänker plantera inne för att vara säker att det ska upp o plantera igen ute till vår... Jag bor en mil söder om Mattmar mot Hallen fast det är på halvön som byn heter Häljesund... Det stod på zonkarta 7, nää det är verkligt fel det ska vara mellan 4-5 zon svårt att säga exakt för det finns hästkastanj som blommar här.. Blir glad om ni ger mej ett tips hur jag ska plantera ekollon.. angel_not.gif
RibesRubusVitis
Själv har jag aldrig planterat ekollon, men tror att du ska glömma att försöka utomhus. Det finns en anledning till att eken av naturen inte gärna växer i Norrland. Däremot skulle det möjligen gå att driva upp plantor, eller hämta från södra Sverige, och sedan plantera ut dem när de blivit hyfsat härdiga. Det är alltså mellanledet, ekollonen, som är problemet.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=76738

Och välkommen hit förresten!
Matt64mar
CITAT (RibesRubusVitis @ 30-10-2013, 18:17) *
Själv har jag aldrig planterat ekollon, men tror att du ska glömma att försöka utomhus. Det finns en anledning till att eken av naturen inte gärna växer i Norrland. Däremot skulle det möjligen gå att driva upp plantor, eller hämta från södra Sverige, och sedan plantera ut dem när de blivit hyfsat härdiga. Det är alltså mellanledet, ekollonen, som är problemet.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=76738

Och välkommen hit förresten!

Vi har redan 2 ekar som är planterad o är stora nu. I många år har ekar fått ekollon har ramlat på marken eller några djur har gömt som har inte grott eller har förmultnat o har fått bara en förvildat ek som är ca 50 cm högt, totalt har vi 3 ekar två planterad o en förvildat ek... Runt vid Storsjön finns många stora ekar 20-25 meter högt o diameter kanske 1 meter och bredvid de stora ekar är det väldigt få ekplantor som har lyckats överlevt.. Därför tänkte jag att jag kanske kan prova plantera ekollon i krukor nu som jag har plockat från eken som är hos oss... Eftersom jag har läst på andra o jag ska prova göra nu o låt dom vila till vår.. Få se hur det fungerar...

CITAT (Matt64mar @ 30-10-2013, 19:00) *
Vi har redan 2 ekar som är planterad o är stora nu. I många år har ekar fått ekollon har ramlat på marken eller några djur har gömt som har inte grott eller har förmultnat o har fått bara en förvildat ek som är ca 50 cm högt, totalt har vi 3 ekar två planterad o en förvildat ek... Runt vid Storsjön finns många stora ekar 20-25 meter högt o diameter kanske 1 meter och bredvid de stora ekar är det väldigt få ekplantor som har lyckats överlevt.. Därför tänkte jag att jag kanske kan prova plantera ekollon i krukor nu som jag har plockat från eken som är hos oss... Eftersom jag har läst på andra o jag ska prova göra nu o låt dom vila till vår.. Få se hur det fungerar...

Glömde säga tack så mycket eftersom du välkomnar mej här.. rolleyes.gif
Huggorm
Det kan vara svårt för ekar att sätt grobara frö i kall zon, även om de överlever för övrigt. Förutom att djuren äter ekollonen kan det vara en orsak till att det inte blir några fröplantor. Här hos mig i sydvästra sverige växer eken nästan som ett ogräs, jag tror knappt det finns en enda kvadratmeter på hela min mark utan ekplantor.

Först bör du leta reda på ekollon som är bra, de skall gärna vara omkring 2,5-3cm långa för att vara riktigt fullmatade. Sedan kan man göra flyttestet, ekollon som flyter är inte bra. Eller var det tvärtom? Minns inte riktigt. Stoppa ekollonet i en kruka, ställ krukan ute och lägg löv över. När sedan snön kommer blir det ganska milt under löv och snö, ibland till och med plussgrader. När våren kommer och värmen så brukar de gro ganska pålitligt, det är ju mycket energi i ett ekollon så de har ganska goda möjligheter att komma igång.
strandskatan
Hakar på det här inlägget - hoppas det går bra. Jag har varit ute och letat ekollon för att plantera som häck - har sett bild på en låg inramningshäck av ekplantor i en trädgårdstidning för länge sen - men inte hittat ett enda. Är det inte "ollonår" i år, eller varför finns inte ett enda ekollon här (zon 1).
Huggorm
I mina trakter är det ett extremt ollonår, jag har aldrig sett så mycket ekollon förr. Gäller både vanlig ek och bergek. Men vi har nog passerat säsongen nu, här var det som mest för omkring en månad sedan.
strandskatan
Men Huggorm, ollonen måste väl ligga kvar på marken, eller ruttnar de så fort eller blir de så snabbt uppätna? Där jag letade var det ganska högt gräs, kanske hade de krupit så långt ner att jag inte upptäckte dem? Får ut och leta igen, blir gärna lite besatt när jag fått en idé, och den ska helst genomföras omgående, Jag är trött på lavendel, isop, kantnepeta och buxbom och nu dök bilden av den här mini- ekhäcken upp i mitt minne. (Och gratis är ju aldrig fel.)
Huggorm
Visst borde det ligga många kvar även om många djur äter dem. Senast de var ekollonår kunde man läsa att den stora mängden husmöss året efter berodde på att de överlevt vintern på ollondiet
strandskatan
Får ut i morgon igen och ta med en kratta och räfsa runt med - annars kanske man ska ta en titt på vinden... kanske mössen har lagt upp ett förråd...
Bassam
Hej

jag läste nu att du kan plantera ekollon inom hus till flera år, du kan bara lägga ekollon

i burka som har vatten, och det är lätt att de börja bilda rötter, Ek ekolloon behöver inte

förvara som kastanjen, så kan de inte klara sig ute i din zon.
H. Bassam
strandskatan
Jaha, nu har jag varit ute i regnet igen, hittade bara 17 ekollon i sådant skick att det var lönt att plantera - var nog försent ute. Några tips om hur man gör har jag tyvärr inte, jag gjorde i alla fall så här: hade ingen såjord, så jag blandade diverse: rododendronjord, sand, kompost, grus, kokosfiber och en tuss smulad vitmossa. Petade ner ollonen i små såkrukor, de får stå i ouppvärmt uterum med tidning över. Två la jag i en burk med vatten enligt ditt tips, Bassam. (Hittade också två nötter av äkta valnöt som såg skapliga ut, ligger i kylskåpet i vitmossa tills de gror.)
gunsta
Lite OT - men handlar om ekollon. Jag har en häck av ek som jag satt som ekollon, gjorde hål i marken och stoppade ner ekollonen - där. Det gjorde jag så fort dom trillat ner från eken - lät dem inte ligga eller gro i krukor. Dom flesta grodde och nu är häcken ca 25 år - och alldeles för hög. Blir lätt gles nertill - inte särskilt vacker - men gratis.
I år har vi haft extremt mycket ekollon - man har om man velat kunnat plocka 'hinkvis'. Jag bor i Uppland.

Till TS - jag tror som andra i denna tråd att du bör dra upp dina ekplantor inomhus.
Huggorm
Jag tror det var minst ett kilo ekollon bland alla löv jag rensade ur hängrännorna idag, det intressanta var att de flesta hade redan börjat gro i den våta geggan av löv och annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon