Misan
Hur ska man gå till väga...hur djupt ska man gräva, hur brett?? Räcker det med matjord att fylla med? Ska man binda upp plantorna på ngt sätt? Vad ska jag göra för att förhindra att rådjuren ger sig på min häck??
Alla råd mottages mkt. tacksammt!!!
DET GÄLLER AVENBOKSHÄCK!! Ska jag kanske tillägga!
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar oftast räcka att gräva gropar/diken som är något större än vad rotklumparna är, fast är det tung lera du har så brukar det inte skada att gräva lite mera. Den befintliga jorden blandas sedan upp med ex. kompostjord, matjord mm. +Tänker du köpa påsjord fungerar även kogödseln på säck.

Ska du ha en avenbokshäck med raka genomgående stammar så brukar det vara bra att binda upp plantorna vid pinnar så att de blir raka (glöm inte lossa bindningarna ibland så att de inte skär in när stammen sväller).

Vattna häcken regelbundet första säsongen, extra noga är det ifall vi får en varm och torr sommar i år igen.
gammelnalle
så ja , nu har alla äggtrillare börjat vakna....


hittade detta:

http://home.swipnet.se/~w-30905/tf/allmhack.shtml

inte mycket men alltid nåt sa hon som... wacko.gif
smile.gif smile.gif smile.gif
Misan
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,11-04-2004, 09:44)
Det brukar oftast räcka att gräva gropar/diken som är något större än vad rotklumparna är, fast är det tung lera du har så brukar det inte skada att gräva lite mera. Den befintliga jorden blandas sedan upp med ex. kompostjord, matjord mm. +Tänker du köpa påsjord fungerar även kogödseln på säck.

Ska du ha en avenbokshäck med raka genomgående stammar så brukar det vara bra att binda upp plantorna vid pinnar så att de blir raka (glöm inte lossa bindningarna ibland så att de inte skär in när stammen sväller).

Vattna häcken regelbundet första säsongen, extra noga är det ifall vi får en varm och torr sommar i år igen.

och hur binder man då upp dem???
Är verkligen urdålig på sådant här.....helt nybörjare i trädgården!!! är så tacksam att jag hittat hit!!! smile.gif
Med vad binder jag upp dem, & hur???
Åsa, mälardalen zon 2
Du sätter en stadig och rak käpp i varje planta och binder fast plantan vid pinnen på ett par ställen så att den hålls rak. Det brukar gå bra att binda med ex. bast. Lossa eller gör om bindningarna med jämna mellanrum så det inte skär in när stammen sväller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon