Rigoletto
Hej!

Jag ska göra min odlingslott lite mera "ombonad" genom att plantera olika häckar runt lotten och på lotten (rumsskapande).

De häckväxter jag framförallt har tänkt på är avenbok och bok. Längre fram kommer jag nog att ha liguster någonstans också.

Det brukar dyka upp småplantor av ek lite överallt på lotten (ekollon från komposten) och de brukar bli ganska fina små robusta plantor innan jag bestämmer mig för att rensa bort dem. Slog mig att jag kanske skulle kunna dra upp egna plantor av avenbok och bok?

Gick in på Impecta för att se om de hade frö - men nej! Någon som vet hur det ligger till med det här?

Med vänlig hälsning

Ann
theseraphim
Man kan ju ta sticklingar från större plantor, det är ju det vanligaste plus snabbaste sättet att få fram större plantor.
strandskatan
Jaghar dragit upp plantor från bokollon som jag plockade i skogen. Jag satte dem i minsta sortens fyrkantiga svarta plastsåkrukor, tryckte ner krukorna överst i komposten och täckte med löv. Grodde jättebra på våren, tyvärr förstörde sorkarna de flesta när jag planterat ut dem, så allt jag har kvar är sex plantor.
Huggorm
Som sagt, bok är enkelt att gro från nötterna. Avenbok är mycket värre, de vill gärna ha först vinterkyla, sedan sommarvärme och sedan vinterkyla igen innan de gror. Men man köper ett tiopack plantor för runt 250kr så det är ingen ekonomisk katastrof. Sedan är det förstås mycket roligare att göra själv!
Rigoletto
Då blir det till att samla bokollon nu i höst! Undrar var jag hittar närmaste bok...

När det gäller avenboken kanske jag får köpa färdigt ändå, till den första häcken. När jag sedan har en häck kan jag ta sticklingar.

Huggorm, hur ser avenbokens kottar(?) ut? Aldrig sett något frö-/fruktliknande på avenbok.

/Ann
Rigoletto
CITAT (Rigoletto @ 12-11-2013, 08:53) *
Huggorm, hur ser avenbokens kottar(?) ut? Aldrig sett något frö-/fruktliknande på avenbok.


Hittade själv lite info på skogforsk.se:

"Blomningen sker också i mitten av maj och resultatet är en nöt som omges av ett svepe vilket fungerar som vinge när frukten sprids under oktober."

Misstänker att nöten inte är så stor om den sprids med vinden.

/Ann
Huggorm
Ja, avenbokens nötter är pyttesmå, bara några millimeter, men med en stor vinliknande grej. Vad gäller bok så kan det hända att du är sent ute, här hos mig har nötterna hamnat på marken för länge sedan och de flesta har nog blivit uppätna. Sedan går det flera år mellan att en bok har ordentligt med nötter så alla har inte ens haft i år
addo
Går det att ta sticklingar på avenbok? Jag har en känsla av att dom är svårrotade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon