Copycat
Hejsan ! Jag har ett gäng med TrädgårdsIrisar som har blommat bra alla år. Förra året fick alla dessutom flera "frukter" eller vad det nu kan vara. I dessa "frukter" var det massa frön som jag tog ut, går det att föröka TrädgårdsIrisen med dessa frön? OM det går, hur går man tillväga? Det ligger ett halvsegt frö i ett skal, ska man avlägsna detta? Jag har massor av frön och hoppas att det går att använda.
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå du borde kunna så fröna. Iris kan behöva ett par månaders kallstratifiering. Tror även jag hört att vissa sorters iris kan behöva gå igenom 2 vintrar innan de gror.

Får du massor av frön varje år kan du ju testa både kontrollerad odling och naturmetoden = peta ner frön utomhus direkt efter fröskörden.
Copycat
Hejsan Åsa ! Ska det vara med eller utan skal? Och vad är ..kall...nånting? Jag kanske har förstört fröna, för dom har stått i en bytta i mitt pytteväxthus (kallt alltså,svinkallt). Vad tror du? Går det att använda dom ändå? rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har det varit torrt där fröna stått så finns det nog fortfarande liv i dem.

Såhär ser det ut när man öppnar iriskapseln


Såhär kan fröna se ut (de kan se lite olika ut beroende på art):


(bilderna tagna från The Seed Site http://theseedsite.co.uk/ )

Det borde gå bra att ta bort det där skalet runt fröet.

Kallstratifiering innebär att du först sår fröna som vanligt och låter dem stå i rumstemperatur i några dagar till någon vecka så att fröna börjar suga vätska. Sedan ställs sådden kallt optimal temp vid kallstratifiering är +0-5C (kylskåpet brukar fungera bra). Vissa frön har groningshämmande ämnen i sig som hindrar att de gror vid fel tidpunkt. En del fröplantor skulle inte överleva vintern ifall de grodde på hösten så då har de utvecklat ett skydd så att fröna gror efter köldperioden. Många perenner som är härdiga i sverige fungerar på detta sättet, det är därför man ofta kan läsa i såbeskrivningar att man ska så fröna i kallbänk utomhus på hösten.
Copycat
Tack, tack snälla Åsa ! Jag sätter igång direkt. Fröna har stått helt torrt sen jag tog dom ur kapseln. Föresten så såg fröna på bilderna exakt likadana ut som mina. wub.gif
kerstin z5-6
Det går alldeles utmärkt ! Har flera olika som grott nu efter ett par månader kallstratifiering.Om det inte är så kallt där du bor kan du även kyla dem i kylskåpet , minimum 4 veckor och ja den stora kapsel ska bort , sen kan du så fröna smile.gif
Copycat
Hejsan Kerstin ! Det är ju ur den stora kapseln som jag tagit alla frön. Det sitter ett skal till på dom, skaDET bort? Innanför är det som en segare kärna. Mellan "kärnan" och skalet är det bara luft. unsure.gif
kerstin z5-6
Låt det sitta kvar -alt faller det av om du gnuggar fröet mellan fingarna så gör det smile.gif
Copycat
Hejsan Kerstin ! Vicken jädra tur !!!!! Jag har just suttit och tagit bort "skalet" på ca 500 frön ohmy.gif pust, jag sparade ett par hundra utifall det är fel att ta bort det. Tack för svaren, hoppas att det kommer att gro. wub.gif LITE tur har jag i alla fall, mina purjolökar som jag satte för fyra dagar sen har kommit upp. JIPPIE !!!! tongue.gif
kerstin z5-6
Skalet " på frö kan bearbetas på olika sätt . Mycket små frö går av naturliga skäl inte att bearbeta mekaniskt , men en köldperiod kan få dem att gro om det gäller perenna växter.Hårdskaliga stora fröer kan man gnugga mellan fingarana , sandpappra med nagelfil eller sandpapper.
man får vara lite försiktig så man inte skadar den riktiga fröet inuti.
En del fröer kan man sticka ett hål på det yttre skalet med en nål-Allt för att påskynda groning
jag har tom eldat i krukorna -fröer som gror efter skosbrand smile.gif så det finns en hel del knep smile.gif
Copycat
Hejsan igen Kerstin ! Jag tänker testa att sätta dom "skalade" fröna för sig ocg dom "oskalade" för sig, sen får jag se om det kommer något överhuvudtaget sad.gif , men, men , jag kan ju ha lite tur också tongue.gif . Tack så hemskt mycket för alla råd du gett. wub.gif
Copycat
Äntligen ! Jag har fått något att ta sig. biggrin.gif Det har kommit upp som små kattänder i lådan, nu återstår ett problem. wink.gif Jag har lite ont om plats, så jag tryckte ner flera hundra i varje låda. unsure.gif Kan jag nu ta upp dom "tänder" som kommer och plantera i en kruka med några i varje? För att ge plats åt dom som är kvar. unsure.gif wub.gif
Mia, zon 3
En liten tanke bara - om det bara är förökningen du är ute efter, och inte nöjet att så - då är det enklare att dela irisar. Hur lätt som helst!
Copycat
Om jag delar plantan så har jag väl inte förökat den? Jag har bara förminskat och flyttat undan den redan befintliga. tongue.gif Jag vill att det ska bli många, helst från frön, det spelar ingen roll att man måste vänta flera år på blommorna. Bara bladen är så dekorativa. Småttingarna växer minst en centimeter varje dag, det är tillfredsställande att bara gå och titta på dom och veta att JAG tagit upp dom. wub.gif
Mia, zon 3
Det låter kul!!!
Är det smalbladiga irisar eller "skäggiga", typ I. germanica, som du sått? Jag öppnade en kapsel av mina smalbladiga förra året, men inga frön var så där knubbiga, de var bara som pappersflagor.... Kändes inte som att de var något att så?
Copycat
Det är dom där som har bredare blad ca. 4-5 cm. Jag har fullt med småbebisar i lådan nu, jättekul. Man känner sig så stolt över att ha lyckats. Okey, det tar några år innan dom blommar men bladen är ändå dekorativa tycker jag. wub.gif
Mia, zon 3
De är ju det! I mina igenvuxna rabatter har det blifit en himla mysig kombination - romersk malört och germanica-irisar. Så himla snyggt med de där breda "svärden" bland silverrufset!
Ska helt klart låta frökapslarna sitta kvar & testa sådd nästa gång!
Någon som fått blommande plantor, och vet om de blir lika "mamman" eller inte?
lena:-)
Trädgårdsirisar? Jag satte lökar i höstas, är det en annan sorts irisar?
Köpte en blandad löklåda av skolungarna som det fanns Iris med i, det stod bara Iris i innehållsförteckningen. Nu är jag lite nyfiken ifall det är Trädgårdsirisar jag har satt eller vad är det för Irisar annars ?

"Här sitter jag och tänker,
det kan ni väl föstå.
för nånting på I
är inte lätt att hitta på,
men om ni skulle fråga mig
så kan jag faktiskt två:
Det finns Iris som är gula
och Iris som rä blå"

"Majas ALfabet
Lena Andersson"
Copycat
Irislökar har jag bara stött på den smalbladiga, högre. Frökapslarna jag tog hand om, plockade jag bort då den började öppna sig (annars försvinner alla i backen) Dom har stått i ett miniväxthus hela vintern tills jag satte dom i jord. Sen ställde jag dom kallt några veckor innan dom fick ta plats i söderfönstret. Och där, då gick det fort, tog det bara ett par dagar innan första tittade upp. Dom kommer väldigt ojämnt så den längsta är ca.5-6cm. nu. Några hundra bebisar till skall förhoppningsvis visa sig. wub.gif
kerstin z5-6
De blir ofta lika mamman -kan också få en aldeles ny snygg färg variant smile.gif
Var det en lök dvs ganska liten .."Knöl"? var det inte trädgårdsiris,utan en annan sorts iris-kanske våriris ? -var det en rotbit skrovlig smal grej så var det en riozom-alltså en trädgårds irisknöl smile.gif
Var det en torva med många smala rötter var det en Sibirisk iris -som har en rugge som liknar gräs o irisblommor-Det finns massor av olika sorter smile.gif
lena:-)
rolleyes.gif .klart att det finns flera Irisar .....att jag inte begrep!!!!
Det var en knölformad historia, men de var blå på fotografiet ialla fall biggrin.gif


Glatt gräver jag vidare i myllan,
Jag har Majas Alfabet som flora, Anton i trädgårdslandet,
och Linneas Årsbok som handböcker. Nu bildas det nya vindlingar i de grå cellerna som kräver nya kunskaper.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon