Full version: Hjälp mig välja
Pernilla i villa
God fredagkväll!

Jag har en infartsträcka som syns på bilderna nedan. Det är ytan mellan cypressen (inhägnad för rådjurens skull) och sopkärlen jag behöver hjälp med. Ytan är ca 5-6 meter lång och ca 80 cm bred.

Jag tycker om den skogiga backen som syns till höger på den andra bilden och har inte tänkt göra någon förändring där. Växterna som syns på bilden sattes i all hast och ska flyttas.

Jag skulle vilja ha ett buskigt avslut innan bilvägen. Valet står mellan bergtall (en liten planta kan ni se närmast cypressen) och berberis. Som ni förstår måste det vara rådjurssäkra buskar. Platsen är torr och solig på förmiddagen, vilket jag förstått lämpar sig för båda alternativen. Lite eftermiddagssol tittar in under sommaren.

Tacksam för "röstning" eller förslag på något helt annat - jag är inte omöjlig smile.gif

Pernilla







Boxer
Berberis gillar jag. Det är en underskattad buske som förtjänar en plats där man inte har ont av taggarna tummenupp.gif finns många fina sorter

Cornus alba 'Ivory Halo' är jätteläcker, likaså Cotinus 'Grace'

Lonicera caerulea var. kamtschatica 'Blue Velvet' Blåbärstry har ätbara bär rolleyes.gif

Varför inte nån Weigela? ...kanske 'Minuet'

Aronia melanocarpa har fin höstfärg, 'Glorie' knappt en meter hög, eller 'Viking' 2-3 meter hög

ps....vet inte vilken zon du bor i....
Pernilla i villa
Hej Boxer!

Tack för samtliga förslag, ska Googla lite mer på dem alla. Ledsen för de små bilderna - jag är inte så duktig på det. Försökte ändra mitt album från privat till att ni alla kan gå in och se bilderna för de är större där, men lyckades inte listan ut hur jag skulle göra no.gif

PS! Jag bor i zon 3


Bassam
Hej

Om du kan lägga store bilder , vi kan hjälpa dig mera, försöka att lägga store bilder. det ska du vet bara om du tycker om häckar som ger frukt för att äta, de behöver mera sol, för att ge bra frukt.

Obs
Du kan gå till närmaste plantskola o fråga trädgårdsmästare, de själva har flera växter, så du kan välja bra.

H. Bassam
rikke
Jag gillar bägge men skulle nog valt berberisen. Finns i många vackra färger och går att beskära hårt. 80 cm låter lite smalt för en tall. Jag kan förvisso ha fel.
ingrids
Även om jag gillar berberis jag med skulle jag ändå vilja slå ett slag för Pinus mugo "Mops" - en dvärgbergtall. Det finns andra dvärgar och jag är lite kär i de ganska kompakta kuddarna.
addo
Det är alldeles för ovanligt att man ser tallhäckar, klipper man in årsskotten med ungefär 2/3 varje år innan de förvedats samtidigt som man behåller tallens naturliga kuddform så blir häcken jätte tät och jättefin.

Men 80cm är som sagt lite smalt, jag röstar på att du kör på tall där det är lite mer plats och berbis där i mellan.
Pernilla i villa
Tack för kloka ord!

Håller med om att 80 cm är smalt - man vill ju att tallen ska få växa till sig för att bli fin. Mops är ju helt klart ett alternativ. Annars är det är just färgen som jag fastnat för med berberisen och förstås att den får vara ifred för rådjuren!

Efter lite mer googlande har jag sett fina kombinationer av kantnepeta och jättedaggkåpa. De vissnar förvisso ner över höst och vinter och infarten får ingen fin "buskstruktur", men jag tycker om färgkombinationen.

Om ni orkar och vill så blir jag jätteglad för fler kloka ord och synpunkter ....

Pernilla


Bassam
Hej

Jag tycker om berberis på grund att jag såg dem på mina gatan, de ser ut mycket fina med blommor under hösten.

H.Bassam
malarmaster
jag skulle satsa på berberis. det finns massor av roliga varianter med röda,gula och variegerade former vid sidan av de gröna.
själv är jag svag för den koreanska tack vare den yppiga blomningen.Gula klasar som täcker i stort hela busken.
avlöses av röda bär som pryder fint.
taggarna är också annorlunda och snygga.
tall gillar jag inte men det beror på min avsky för barrväxter överhuvudtaget.
de enda som fått nåd här är en lärk( pga utspringet på våren) samt en smultrongran (nytillväxten på våren är tomatröd) mina enebuskar blev bruna förra vintern och det är det jag inte gillar med barr,många drabbas av vinterskador och återhämtar sig inte.grannens cypresser står också bruna sedan ett år tillbaks.
tall är ju bättre men de lär inte hindra rådjur. till det krävs något tätt o taggigt. ulf
addo
Jag tycker fortfarande du ska överväga att blanda växter. En låg häck/rabatt av vårjung, höstljung, dvärg rododendron, lavendel, berberis och prydnadsgäs samt någon annan röd-/gulblading växt skulle vara jätte fint året om smile.gif
addo
Jag hittade en rabatt med kombinationen berberis och lavendel. Om man skulle mjuka upp kontrasterna lite med några vanligt gröna växter så tror jag det skulle bli riktigt snyggt.

rabatt
Pernilla i villa
Ja, det är då inte lätt!

Har nu bestämt mig för berberis, tycker om 'Maria' som är gul, tål sol utan att bladen tar skada och får en fin höstfärg! Det där med blandade växter är nog inte så dumt. Har tidigare haft föreställningen att häckar ska bestå av samma växt, men det behöver det ju inte alls göra! Det blir ju klart mer spännande med variation! Ljung går tyvärr bort (rådjuren). Men någon mindre rhododendron kanske, då behöver jag nog vattna, då platsen kanske egentligen är för torr för rhododendron. Men jag har andra växter intill som också behöver vattnas så det borde inte bli ett bekymmer. Prydnadsgräs, tja varför inte.




Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon