erison2
Hejhej. Vi har köpt ett träd till kontoret. Den som har köpt det har tyvärr inga skötselråd till det, och nu har jag tröttnat på att det mår dåligt. Någon som vet vad det är för träd och hur vi sköter det? Stort tack på förhand för hjälp!
Piccante
Vet inte vilken sort det är men krukan är för liten och trädet behöver desperat större kruka. Rotsystemet på ett träd är proportionerligt mot kronan och behöver kunna breda ut sig.
jegi
Har den taggig stam så sätter jag en slant på Aralia spinosa. Skulle tro att den trtivs bättre med utomhusklimat.
Eva i Skåne
Instämmer med Piccante att det största problemet är krukan. Den behöver vara många gånger så stor.
Sen funderar jag på om det är en bra lampa som står där så trädet får tillräckligt med ljus?
De flesta växter tappar mycket blad och är inte så fräscha under vintern. Förhoppningsvis repar det sig nu när ljuset kommer tillbaka och det får mycket ny frisk jord.
erison2
Tackar för svar, ni är alltid pålitliga här smile.gif

Omplanering medebums alltså. Sen kommer den ju tyvärr få stå inomhus. Den står dock bredvid stora fönster så den får gott om ljus, det är inget problem (mer än att det ju faktiskt inte är så mycket ljud ute heller nu..).

Vad säger ni om vattning då? Ska den få torka ut ut mellan gångerna? Ska jag vattna i ytterkrukan och låta den suga upp vattnet eller ska jag vattna direkt ovanifrån ner på jorden?
catlady
Stackars gigantiska inneträd i minikruka sad.gif
Håller med föregående - den behövs planteras om typ 4 gånger så stor kruka. Jord och stora plastkrukor hittar en billigt på t.ex. Bauhaus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon