kerstinh
Jag har ett oisolerat uterum där temperaturen i soligt väder såklart är rätt så mycket högre än utomhus, men där det även lätt blir minusgrader när det fryser ute. Jag köpte en värmefläkt i höstas och med den hade jag tänkt hålla frostfritt nu i vår så att jag kan börja flytta ut växter lite tidigare än jag har kunnat göra tidigare år. Men nu undrar jag när jag kan våga ställa ut saker och vilka växter som är bra att ställa ut. Jag antar att jag inte ska ställa ut frösådder förrän i april-maj då det blir ganska varmt på dagarna. Men hur är det med t.ex. pelargoner? Om de har stått i källaren över vintern, gillar de att komma ut om en månad ungefär då det kan bli mysigt varmt i uterummet men även kan bli runt 5 grader kanske under kallare dagar? Eller blir de bara förvirrade av alla temperaturändringar jämfört med vinterförvaringen?
Och hur är det med t.ex. dahlia? Kan man fördriva dem i uterummet där det kan bli dagar med ner mot 5 grader, eller är det för kallt?

Jag är medveten om att det här är rätt så diffusa frågor, men jag blir jätteglad om någon som har liknande förhållanden i sitt växthus eller uterum kan dela med sig av erfarenheter av vad som trivs där tidig vår och vad som inte gör det.

Jag är i zon 1 förresten om det kan vara av betydelse (frågan brukar dyka upp förr eller senare, så jag tänkte att det är lika bra att ange det från början...) :-)
Alexander-VG-zon3
Pelargoner plus andra övervintrare som stått svalt kan stå där ute så länge det inte går under 0grader.
Bassam
Hej
Nästan alla växter tycker inte om kalt o frost och vårsolen,
obs:
1 frost attackerade olika området på olika tid, så kan du vänta lite till frost risken går ut,

2 vårsolen kan man skydda dem.vänja dem genom att lägga dem några timmar varje dag ute, och höja den här tiden fram
tiden.

3 med kalt kan du använda kallt alarm.

4 på sista av mars och början av April, du kan ställa alla växter ut.


H.Bassam
kerstin z5-6
[attachment=80270:342230_427279.jpg]


Anueller och Dahlia klarar + 5 fint .Växlingen är bra, bara det inte blir FÖR varmt, kan du vädra där? Ev kan du behöva skydda mot stark sol för de nygrodda -fiberduk fungerar bra
Håller ung den tempen i mitt växthus och jag bor i högre zon , ofta mkt snö kvar i mars då jag börjar ta ut till växthus.Har alltid sått de mer långsamväxande frösådderna där , tidigt i mars ,det kan du med, om det är ettåringar får du mer kolla så att blommningstiden infaller i juni -annars lär de blomma för tidigt.

Köp en enkel väderstation på jula eller liknande-en med inne o utetemp samt dygnstemp- med den kan du lätt ha koll på ditt uterum innan du tagit ut något dit-de kan även larma om det blir för kallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon