Tingstäde
Väntar på att i dagarna få hem 1 st Platan, 1 st Ornäsbjörk, 1 st Katsura samt 1 st Blåregn. wub.gif wub.gif wub.gif
Vad jag har förstått gillar både platanen och katsuran mark åt det lite fuktiga hållet och blåregnet kalk. Bra med sol ska de alla få.
Tacksam för tips om de olika växternas preferenser. Säkert finns odlarerfarenheter här på Odla.nu
smile.gif wub.gif laugh.gif tongue.gif
Tingstäde
andreas i uppsala
platan blir med åren väldigt bred. Vi har ju hybriden här. Den är inte lika slätt och fin som den klassiska har. I humlegården precis vid biblioteket ska det finnas en platan.

Tänkte skaffa en men de blir så breda.
Cilla
Blåregn tillhör inte min växtzon riktigt och knappt skyddat läge för katsura och platan heller. Men plataner har Malmö kommuns trevliga parkchef Anders Jansson stor erfarenhet av - ring honom!

Ornäsbörken däremot, den känner jag till. En av pendulasorterna, tror den heter Betula pendula Dalecarlica. Har sett att andra, lägre, flikbladiga björkar under andra vetenskapliga namn säljs ibland, men Ornäsbörk ska vara den med frökällan ifrån Ornäs i Dalarna. Någon gång på 1700-talet hittade man denna björk och lät föröka med ympris. Den blir ca 25 meter hög.

Den tål mycket illa att bli omstökad i rötterna, så plantera den där du inte tänker plattsätta eller gräva i framtiden. Har sett rader av björkar i villaområden där en varit en Ornäs, och den har drabbats snabbast efter husbyggen. I städerna tror jag inte man planterar den alls längre.

Själv köpte jag fyra träd idag, och jag känner mig rik! Ett glanskörsbär, en strimlönn, en ullungrönn och en kopparlönn. Tidigt med tuppen ska jag vara uppe och plantera innan jobbet börjar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon