Sörgårdsnissen
En farbror sa till mig "att de här träden växer till den här storleken, sen blir de inte mycket större efter det"

Tror han sa så om ett james greive jag har.
Jag behövde inte oroa mig med att 'släppa ut' trädet under uppbyggnaden, för trädet skulle inte bli kollosalt i slutändan í vilket fall..


Mantet, Gravenstein undrar jag om med, och James Greiv:et anser jag mig väl fått svar på redan anar jag.

Erfarenheter och kunskap om detta?

Huggorm
Det beror huvudsakligen på vilken grundstam trädet är ympat på. Det finns svagväxande grundstammar som ger små träd och lite starkare växande som ger medelstora träd.
Sörgårdsnissen
okej, jo jag tänkte på det med, men lät tanken vara.

Troligen är dom på A2, o då blir väl allt stort? Plantskoleträd, köpta på blomstertorget typ.

vill man inte ha för högt träd bör man väl vara restriktiv mot toppskottet och korta det på en knopp varje år du kanske, o släppa sidogrenarna 3-4 knoppar kanske.
Kutas
Gravenstein är ett triploit träd och de blir riktigt stora.

Jag tror inte att ett träd blir fint om det beskärs hårt varje år, då är det bättre att köpa ett på svagväxande grundstam (B9 är vanligast)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon