Full version: Fågelholk
Mia i trädgården
Jag har satt upp några fågelholkar i trädgården. Några holkar brukar användas av fåglarna, men några brukar inte få besökare. Dessa har jag flyttat på för att se om en annan placering gillas bättre.

Har ni några tips på hur man kan locka fåglar till dem, se hänger lite undanskymda så jag är osäker om fåglarna hittar dem rakt av.
Huggorm
Hittar dem gör de nog, min erfarenhet är att de ser allt och lite till. Då är det nog någonting i omgivningen de inte trivs med, eller så är det något med holken som inte faller dem på näbben.
Whiskuchi
Kan man lägga in t.ex. träull i holkarna eller föredrar de att börja med en tom och ren holk?
Mia i trädgården
Jag tror att vi har fått "hyresgäster" i en av holkarna :-). Blåmes (?) tittar in varje dag, hoppas de bestämmer dig för att bo där. Hade varit roligt eftesom vi ser holken på nära håll från köksfönstret. :-)
Flemming
CITAT (Mia i trädgården @ 09-03-2014, 13:05) *
Jag har satt upp några fågelholkar i trädgården. Några holkar brukar användas av fåglarna, men några brukar inte få besökare. Dessa har jag flyttat på för att se om en annan placering gillas bättre.

Har ni några tips på hur man kan locka fåglar till dem, se hänger lite undanskymda så jag är osäker om fåglarna hittar dem rakt av.


Det kan vara så mycket som "felar" placerad mitt i solen,sittpinne vid holköppningen,dålig utsikt från holken och då tänker jag på faror som man inte kan se pga. holkens placering,för nära fågelgrannen,för liten holk,holköppningen är för stor eller liten,det kan vara så mycket så...
Talgoxarna på min balkong och blåmesarna på grannens uteplats,föredrar att kunna sitta i ett litet träd och spana innan dom flyger in i holken,du har kanske en katt i närheten som inte syns men fåglarna har redan upptäck den och då blir det en annan holk om sådan finnes...

Whiskuchi: Att lägga bomaterial i holken är säkert bra,fråga blåmesen som tömde min holk på hundhår och boade i grannens holk med allt materialet...
Mia i trädgården
Kul m blåmesen o grannens holk :-). JA, det är svårt att veta hur de tänker... får se vilken holk mina fåglar bestämmer sig för.
Huggorm
Sedan verkar de inte tycka om färskt trä, de vill gärna ha lite grånat trä som hängt ute i en säsong. Och även om holken blir stående tom nu, så kanske den blir bebodd senare i sommar. Fåglar som får mer än en kull per år byter gärna holk för att slippa kvalster och parasiter.
Mia i trädgården
Kul att det finns en andra chans :-) Alla holkarna (3 st) har fåglar använt någon gång, så lite måste de gilla dem, men de används inte år efter år. Det kan dock bero på att vi varit tvugna att flytta dem. Katterna i området ranting.gif lyckas alltid få ner holkarna. De har suttit fast på jättehöga stolpar, men katterna klättrar upp i närliggande träd o kastar sig på holkarna så de välter, trots att de suttit ordenligt ( har jag tyckte men tydligen inte hårt nog) sedan drar katterna ut ungarna genom hålet.... Jag blir vansinnig o jagar bort katten o som tur är verkar ungarna klara sig.

Nu sitter holkarna på husväggar, så katterna kommer inte åt. Hoppas det hjälper. Nackdelen är att fåglarna inte har grenar att landa på o kolla läget ifrån som Flemming beskriver.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon