Anemone nebulosa
Hej! Jag införskaffade en 2 meter hög rulle vasstaket (i stil med bambustaket, ni vet, fast av vass) som jag förra säsongen försökte montera på störar (virke från nedfällda småträd/naturträd) så det skulle bli ett riktigt insynsskyddat staket på en bit av min trädgård gränsat till grannens komposthörna. Jag körde ner störarna i jorden och slog fast vasstaketet med u-spikar och stärkte med metalltråd, men det höll inte så bra... Det stora problem är egentligen att få ner stolparna i "jorden"; jorden utgörs nämligen uteslutande av småstenar fler decimeter ner just där, så det var med viss svårighet det gick att köra ned ett spett, och när man drog upp det så ville dessa småstenar åka tillbaka ner i hålet igen... Så, vasstaketet blev ett fult monterat sådant som delvis blåste ner med vintervinden, Så nu ber jag alltså om er andras expertis, för tror att vassrullen i alla fall kan hålla 2 säsonger till...och vill gärna få det snyggt och ordentligt uppsatt i år. Tacksam för tips
malcolm
Svårt att säga när man inte vet hur det ser ut men jag skulle kunna tänka mig någon slags ställning som ser ut som "A:n" med strävor.
theseraphim
Gjut fast störarna. Gräv stora gropar, köp gjutrör på tex byggmax och gjut fast de i rören för annars lär de hålla på att blåsa ner vid varje storm. Enkelt och lätt art gjuta när det är sådan liten mängd.
Anna-Karin Lundberg
Skulle också säga att stolparna ska gjutas, fast jag skulle skippa rören. Bara gräv en så djup grop du kan, sätt ned stolpen och fyll med betong. Jag skulle köpa impregnerade stolpar om jag gjöt, så skulle de hålla längre än de störar du har.
Lasse Be
Gjuta är bra om det ska vara permanent, om det är mer tillfälligt skulle jag göra ett T men vända det upponer så blir det som en fot på stolpen
theseraphim
CITAT (Lasse Be @ 16-03-2014, 10:40) *
Gjuta är bra om det ska vara permanent, om det är mer tillfälligt skulle jag göra ett T men vända det upponer så blir det som en fot på stolpen


Det var därför jag tyckte att gjuta i rör var en bra idé för visst väger de 15 kg stycket men kan flyttas, gjuts de på plats så är det lite svårare.
*Stintan*
Varför inte försöka slå ner 3st stolpspjut, ett på var sida och ett på mitten att sätta stolpar i och sen kanske en överliggare på stolparna.

[attachment=80540:stolpspjut.jpg]
Lasse Be
Stolpspjut i stenig mark är inte lätt. Risken att det blir en "trubbnos" är stor
Gossen Ruda
Lyckas man få ner spettet en bit så kommer nog stolpspjutet ner också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon