Annie Larsson
Hej

Jag är ute efter en lättskött häck som är fin vildvuxen. Jag vill ta hand om den, men inte stå och putsa med häcksax. Vi funderar på dvärgsyren men kan inte så mycket om växter över huvud taget. Vi bor i zon 2 på en moränmark. Kom gärna med förslag!

Obs, vi har mycket rådjur här.

Med vänlig hälsning
Annie
EvaKlemming
Till exempel Amerikansk hagtorn. Växer fort, blir stor och har tornar som hindrar rådjur att komma in i trädgården. Vit blomning, bra fågelskydd och bra fågelväxt med höstbär om man inte klipper så mycket.
Huggorm
CITAT (EvaKlemming @ 19-03-2014, 14:51) *
Till exempel Amerikansk hagtorn. Växer fort, blir stor och har tornar som hindrar rådjur att komma in i trädgården. Vit blomning, bra fågelskydd och bra fågelväxt med höstbär om man inte klipper så mycket.

Om det är Crataegus grayana som menas så finns det en tornlös trädgårdsvariant som är bra till häckar. I övrigt är den lik arten.
FruTrädgårdstomte
Rosenhäck! smile.gif

Rosor som passar för häckar finns för zon 2 i alla upptänkliga höjder och färger. Rugosa-hybrider är särskilt lämpliga. De behöver oftast inte särskilt mycket beskärning och många sorter får vackra nypon på hösten. Nackdelen är att de tar rätt mycket plats i sidled, dvs de blir breda, och plantorna kan vara rätt dyra om man ska ha till en lång häck. Rena arten Rosa rugosa (Vresros) brukar man kunna hitta billiga plantor av dock, och om man vill kan man ju blanda olika sorter.

Berberis är en annan växt som finns i olika höjder och färger, funkar som både friväxande och klippt. Ofta härliga höstfärger också.

Det blir ju taggigt förstås, och har man barn och/eller djur kanske man vill spara tassarna och då kanske en häck med ätliga bär att mumsa på passar bättre; aronia t.ex.

Hoppas att du hittar nåt du blir nöjd med!

Nenna på Aspö
Syren tar många år på sig att etablera sig, oavsett hur bra förutsättningar man ger dem. Och jag har personligen aldrig sett häckplantor av dvärgsyren, finns det? Naturligtvis går det att sätta häck med krukade plantor också, men det brukar bli väsentligt mycket dyrare.

Hagtornshäck kan bli väldigt vacker om man låter den växa upp, de brukar med tiden bli tre meter höga och ett par meter breda. En vresroshäck blir kanske halvannan meter hög men lika bred. Nästan allt friväxande tar plats på bredden.

En blandad häck kan också bli fin. Man kan blanda t.ex. korneller, vresrosor, paradisbuske, spireor, berberis... Antingen väljer man sorter som blir ungefär lika höga hela vägen, eller så väljer man att blanda högre buskar med lägre och låter häcken bölja fram. Det kräver förstås att du läser på vilka sorter du ska välja.
Annie Larsson
Jag har sett bilder på häck av dvärgsyrén, men vet inte så mycket mer. Det är väldigt vad det finns mycket olika buskar, det kommer bli svårt det här.

Tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon