Full version: Dahlior?
Trädgårdsmannen
Hej,

Jag har fått en hel låda med gamla Dahlielökar av svärfar (förra året). Vi satte dom på ett bra ställe trodde vi - alldeles intill trädgårdslandet, dom växte rejält men det kom inga blommor...där är vandrande skugga men åtminstone sol fram till 12-13 tiden. Funderar på om växtplatsen var illa vald, vad bör jag i så fall tänka på i år när dom skall ut?

Dom har legat helt nakna i en låda i garaget nu under vintern, men där är nu redan 2-3 dm höga skott på lökarna - hur skall jag nu göra? Bor i zon 1 men det är ju inte direkt riskfritt från frost ännu - misstänker att skotten är rätt rejäla om jag skall vänta över järnnätterna i juni? Kan jag sätta dem tidigare, skall jag klippa av skotten? Hjälp? Svärfar har många kvar och dom blommar något alldeles otroligt i zon 4 - men han skrattar åt mina försök förra året...särskilt eftersom jag försöker engagera mig och få det rätt och han aldrig har brytt sig speciellt mycket om sina, ibland fryser dom och ibland inte, beror mest på när han tycker att han har ont om plats i garaget om våren och dom åker ut...
Louise i Göteborg
Om man vill få tidig blommning på dahlior kan man plantera i krukor som man sedan sätter ut som vilka utplanteringsväxter som helst. på det visetr kan du kanske rädda skotten.

Man kan föröka dahlior med hjälp av sticklingar av just sådana källarskott.

Dahlia vill ha mycket gödsel, fukt och sol - gottegrisar altså!
Kajsa
Så här gör jag, ta bort dom långa skotten, helt. Blanda kogödsel i jorden varje år annars orkar dom inte blomma. Läget är nog bra. Om du bor i zon 1 gräv ner knölarna om du vet att du kan täcka enstaka nätter med frost.
Jag gräver ner mina om ca 2 veckor, men täcker då ibland ( bor i Västerås) När du gräver ner knölarna vattna inget, viktigt, annars får dom för bråttom upp,( rötterna först) Det tar ca 3 veckor innan något syns. När dom börjar växa på ska man binda upp dom med kraftiga pinnar annars kan dom fara i backen vid regn. I mitten av juli brukar dom börja blomma.
Trädgårdsmannen
Ok - jag kan alltså gräva ner dom redan, kodynga har jag hemma, ett par nävar under som vanligt? Sedan vanlig planteringsjord? Men om jag klipper av alla långa skott och försöker använda dem som sticklingar, skall jag då sätta dom inomhus som vanliga sticklingar? Sedan plantera ut när järnnätterna är över och hoppas att det bildats lökar till hösten?

Om jag gräver ner dom nu, då behöver jag väl inte täcka med väv eller duk förrän det eventuellt kommer upp nya skott, det som är nedgrävt i marken tar väl inte skada så länge det inte är tjäle?
Kajsa
Långa vita skotten är frostkänsliga dom får du bära ut och in, jag har aldrig tagit skott så, men det kanske går. Man behöver inte täcka dahliorna förän bladen tittar upp, vid ev. frost. Jag har 4 stora, gamla dahlior på min framsida blir 1.5 -2 m höga, till dom gräver jag ner 100 l påsgödsel varje vår och blommorna brukar spruta fram tills frosten tar dom. Så ett par nävar låter för lite även om du har "äkta gödsel"
Kajsa

Favoriter
Almdalen
CITAT (Kajsa @ 13-04-2004, 15:58)
Långa vita skotten är frostkänsliga dom får du bära ut och in, jag har aldrig tagit skott så, men det kanske går. Man behöver inte täcka dahliorna förän bladen tittar upp, vid ev. frost. Jag har 4 stora, gamla dahlior på min framsida blir 1.5 -2 m höga, till dom gräver jag ner 100 l påsgödsel varje vår och blommorna brukar spruta fram tills frosten tar dom. Så ett par nävar låter för lite även om du har "äkta gödsel"

Tack för tipset, jag har köpt Dahlior för första gången och var lite villrådig när de är dags att plantera. Nu gör som du föreslår!

/Ingegerd
Ti bee
CITAT (Kajsa @ 13-04-2004, 16:05)
Favoriter

Ooouujj! Grannt värre!! wub.gif smile.gif
Trädgårdsmannen
Vilken underbar bild och vilken ovärderlig hjälp - det är forum det...!!!

Speciellt trevligt att se hur den ser ut när den blommar eftersom vi odla ofantliga mängder blad senaste sommaren och hittills aldrig sett den blomma...
ZaraP
Allåallå!
Nu vill jag hänga på här för jag förstod nog inte riktigt...
Jag har sedan någon vecka satt ner mina dahliaknölar i jord,
likaså underblomma. Jag VET att de e för tidigt...men de såg
ut som russin allihopa, så jag tänkte de va kört ändå men i valet
mellan å kasta dom eller chansa så blev de det senare...
Nu e dahliorna mer än halvmetern... help! ohmy.gif de är långa som
bara den, ca 50 cm, men ser annars bra ut. Kraftiga stammar! rolleyes.gif
Min fråga e då... kan jag klippa av dom? som sticklingar, förgrenar
dom sig då? För de ser ju ändå lite "spinkiga" ut,..
Samma fråga för underblomman.... törs man?

By by! ZP
Exotic
CITAT (Kajsa @ 13-04-2004, 16:05)

Favoriter

Jissessdååå vad vackert rolleyes.gif smile.gif Förstår att detta är din Favvo rolleyes.gif

MVH Exotic smile.gif
Kajsa
Zara
Nu vet du att knölarna lever, men dahlior i krukor som man bär ut och in då får man nog tyvärr långa stjälkar dom får väl växtfnatt i värmen. Gräv ner dom i rabatten och ta bort alla skott, dom laddar om. Om man kan använda skotten till sticklingar vet jag inte, tveksam?
Underblomman är ny för mig har grävt ner mina i rabatten, du får pinna upp långa skotten, osäker om dom tål samma behandling som dahliorna.
ZaraP
Hallå Kajsa! Tack för svaret, men menar du de 50 cm långa
stjälkarna som "skott"? De är ju jättefina och frodiga, känns
konstigt ta bort dom... klippa av längs med jorden eller gräva upp
och kapa av dom vid rötterna? Vilket?
Men är det inte så att man KAN driva upp dom inomhus för tidigare blomning? Hade jag ju tänkt göra med ett par andra sorter som
jag köpt, tänkte gräva ner dom i krukor inomhus nu snart för de
har slagit ut små skott inne i påsarna där dom ligger..... unsure.gif
Eller? help me! laugh.gif

ZaraP
Kajsa
Man kan ha dom i krukor, vill du ha dom så, pinna upp dom och försök ha dom ute så mycket det går, så dom inte ränner iväg så. Jag tycker bara men det är min personliga åsikt att det är mycket extra jobb som man slipper när man gräver ner dom i rabatten men i krukor blommar dom tidigare. Mina blommar i mitten av juli och hela hösten, en lång tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon