Sörgårdsnissen
Jo det är väl andra tråden om kräfta men det rör sig ju inte om koppar längre så...

Googlat lite till och fastnat på släkt kalk nu istället, skam den som ger sig:)
Hittat på bland annat KRAV eller Sigill sidor, växtodling.

Hittar inte Exakt nåt om koncentrationer och tillämpning.


* kalciumhydroxid (släckt kalk) mot kräfta (Nectria galligena) på fruktträd. (EU)

http://forum.odla.nu/lofiversion/index.php/t95820.html

Finns mer vetande om släkt kalk här på forumet om hur trädet i sig och organismer som. kräftbakterier reagerar vid kontakt med släkt kalk?
Gossen Ruda
Fruktträdskräfta är först och främst en svampinfektion, inte bakterier. Den sprids med sporer. Svampen finns inne i trädet så det säger sig självt att vad du gör på utsidan av trädet med exempelvis kalk har ingen inverkan. Möjligen då på sporspridningen.
Bassam
Hej

Gossen Ruda har rätt på att kräfta svampsjukdom som finns inne i träd, så kan vi inte bekämpa den, så det är bäst att ta bort skadad träd för att undvika smittar andra växter.

H.Bassam
Sörgårdsnissen
Jo jag känner ju till det ni såger om att den finns inne under bark (och i hela trädet enligt forskning) så det håller jag med om.

Bakterier borde jag haft bättre ordning på egentligen så självklart är det svamp det handlar om smile.gif

Då använder man det väl i större odlingar, som du Gossen Ruda säger, för att kanske ska minska sporspridningen.

Det skulle sprutas på i några olika skeden av växtcykeln har jag för mig jag läste.

Hur som helst så känns det som vi helt säkert vet (jag vet inte säkert än) hur kalkspridningen mot kräfta verkar. Men troligen mot sporspridning och det var en bra synvinkel på kalken.

Undrar ändå om en lite starkare koncentration skulle läka ett nytt kräftsår snabbare så att trädet får en större chans att valla in sin bark.

Får väl testa det helt enkelt på nåt träd man gett upp. Svårt att veta hur pass brännande koncentrationer av släkt kalk kan bli bara.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon