Full version: Odla på trädäck
Sara Gillsjö
Jag är på gång med att köpa pallkragar för en lite enklare grönsaksodling på vårt trädäck. Funderingen jag har är vad man ska ha som botten. Har funderat på pall (alltså sån affärer får varor på)? Går det att få tag på? Finns det något annat alternativ..?

Tacksam för tips!
Lasse Be
En lastpall är ju bara tre ribbor i botten. Vill du ha den tät får du nog lägga in med brädor. Kanske en markduk i botten det beror ju på om trädäcket är kännsligt för jord. Lastpall dorde du kunna få tag på enkelt men dom är tunga och lite otympliga
Skruttensmamma
Jag tänker att en lastpall nog inte är så dumt. Då kommer odlingen upp lite och ligger inte direkt mot trädäcket. Om odlingskragarna ligger direkt mot trädäcket blir det nog väl fuktigt för trädäcket oavsett om man har markduk emellan. Markduk släpper ju igenom vatten och det är också bäst för odligen om den släpper igenom vatten. Men med markduk ovanpå en lastpall får odlingen möjlighet att släppa ut överflä0ödigt vatten i botten och trädäcket får möjlighet att torka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon