Full version: SNABBVÄXANDE HÄCK!?
Helenae
Hejsan!

Vi har nybyggande grannar och de har olovligen tagit ner alla "våra" träd och buskar (en kommunal allmänning) som skyddade vår baksida från sol, vind, insyn och motorvägsbuller.

Vi är inte särskilt nöjda med detta och vi vill därför plantera en häck längs med vår tomt för att kompensera åtminstone lite av skyddet som varit.

Eftersom vi inte kan särskilt mycket om detta, hoppas vi att ni kan vara snälla och dela med er av era kunskaper! Vi vill ha en häck som växer upp 1,5-2 meter på en sommar. Finns det såna?? Eftersom vi inte skall bo kvar här i all evighet (hyresrätt) så vill vi inte lägga för mycket pengar heller. Den bit vi vill "täcka upp" är ca 30 meter lång och det är sandjord.

Har hört att pil är lätt att få till att växa och bli stora snabbt och att man bara behöver sticka ner pilgrenar i marken så slår de rot. Är det så?

Vi är mycket, mycket tacksamma för alla tips och råd! Vi vill ha ett skydd redan i sommar, som sagt.

Mvh
Helena
mekare
Bor själv i hyresrätt och tänkte göra en häck av solrosor i sommar som insynsskydd mot vår uteplats. Jag har köpt en påse med blandade solrosfröer och så tänkte jag köpa en påse extra av den "vanliga" högväxande sorten. jag räknar med att häcken ska bli runt 2-3 m i sommar.
Trädgårdsmannen
Hej,

Otur, förstår er frusturation...mitt förslag är inte det allra enklaste men det är relativt billigt, blir vackert, snabbväxande och lätt att göra.

Förhoppningsvis är det vanlig trädgårdsjord/gräsmatta/äng eller någonting liknande med inte alltför mycket sten i marken, åtminstone inte fullt med sprängsten. Då köper ni tryckimpregnerade stolpar typ 95x95 mm, denna dimensionen är alltid av högsta impregneringsklass och den är då avsedd att sättas direkt i marken. Dessa spetsar ni till allt ni kan i ena änden och bankar ner rejält så att de sitter stadigt. Tänk er att ni gör ett "staket" av dessa stolpar, men istället för staket mellan stolparna sätter ni fast armeringsjärnsmattor som är billiga att köpa på byggmarknaden. Dessa ger ett perfekt underlag för snabbväxande klätterväxter. En extrem snabbväxande klätterväxt är Humle, som växer upp på en sommar, vissnar ner och sedan växer den upp sommar efter sommar. Den blommar men det är mycket oansenligt. Nästa alternativ är att ni väljer Bokharabinda eller Klätterhortensia, dessa växer snabbt, vissnar inte ner efter säsong (förutom bladen) utan täcker hela er spalje. Dessutom blommar dom fantastiskt. Plånboken får naturligtvis bestämma hur tätt ni vill sätta plantorna, men de två sistnämnda alternativen kan man sätta lite glesare om man tar sig tid att tvinga dem växa längs marken de första 1-2 metrarna för att sedan därifrån växa rakt upp från hela "markstammen". Vipps har man sparat in ett antal plantor, men då hinner dom ju inte växa uppåt låt säga första sommaren. På detta sättet får ni precis så hög "grön mur" ni vill, den är enkel och relativt billig att göra, ni slipper mura och ni slipper köpa en herrans massa växter som leder till stoora hål i hushållskassan.

Pil kan ni också sätta, testa Salixprodukter dom kan hjälpa er med allt ni behöver veta. Bör ge er en grön fin vägg relativt snabbt, dock är det inte mycket med blomster och doft...

Berätta gärna hur ni gör!
Helenae
Tack för era inlägg!

Trädgårdsmannen, din idé verkar vara kanon. Men det verkar som vi kommer flytta i höst redan, så det blir nog lite för mycket för bara en sommar. Men jag har printat ut ditt förslag och kommer ha det i åtanke när vi skall göra iordning i vår nya trädgård vid vårt nya hus! Skall kolla pilinfon också, men jag kommer inte in på deras sida just nu. (Verkar vara något fel).

Mekare, din idé om solroshäck låter jättebra. Men jag undrar bara, blir det en tät vägg? Har inte planterat solrosor sedan jag var barn, och vad jag minns så blev det oftast bara en eller två långa solrosor. Har du något tips på hur man skall lyckas få till en tät och fin häck? Är det bara att plantera massor och hoppas på det bästa? Har du en spaljé som de kan växa mot, eller står de själva?

Tack än en gång!

//Helena
Trädgårdsmannen
Hej,

Solrosidén som Meckare tipsade om blir garanterat snabbväxande och hög under en och samma sommar - men du har rätt i att varje solros blir en enda låååång stängel och om du sätter många många sådana mycket tätt kan jag misstänka att det blir en "vägg" som kanske inte tål någon vind direkt för dom klarar ofta att stå solitärt (en och en) i lite vind just för att stjälken är så smal och då passerar vinden lätt runt om. Men "väggen" kan riskera att eliminera denna "lösning" på vindproblemet och då kanske hela rasket viker sig om det vill sig illa. Jag skulle nog i ert fall, visste inte att ni bara skulle bo där just en enda sommar, satsa på en pilhäck så att ni vår lite grönska, man kanske kan köpa den i lite högre längd som passar er. Under ett enda år bör de inte heller ha fått ett alltför stort rotsystem och varför inte ta med er dem när ni flyttar in i ert nya hus, där är väl kanske inte precis helt klar trädgård, eller? Man kan ju köpa "levande staket" av pil och det är Salix som är flätad men som växer...fräckt och går säkert att flytta med...

...men ni skulle garanterat få gott om fåglar till senhösten med alla dom solrosfröna...någonting som hösten nästa hyresgäst kanske skulle glädjas åt...
mekare
solroshäcken som jag tänkte göra, kommer att vara av både långa vanliga solrosor och mindre grenade.

jag tänkte visseligen fästa dem vid ett parskärmar som går att ta med sig när vi flyttar, men jag tror att det kan räcka med ett par pinnar som stöd för de största solrosorna. brukade så solrosor som häck vid vår sommarstuga tidigare och de stod utan problem tills fram på hösten.
Sulan
Hej Helena!
Om du planterar solrosor kan du kanske kosta på dig några meter enkelt hönsnät och sedan så slingerkrasse "runt fötterna" på solrosorna?
Krasse växer fort så man borde kunna så dem några veckor efter solrosorna så att den ena sorten inte kväver den andra.

Humle växer annars väldigt fort! Kräver också ett nät eller en spaljè. Humle på plantskolan är rätt dyrt, men om du känner någon som har äkta humle kan du förmodligen få hur mycket skott som helst. De förökar sig nämligen något kopiöst under jord.

Sulan (som tyvärr sålde sin humle med huset)
Trädgårdsmannen
Hej,

Jag har "tagit vara på" två av mina grannars gamla TV1 antenner (de där med ett fåtal fast relativt långa spröt på) och dom spröten som är i aluminium är perfekta att plocka isär och sedan använda som tåliga och kraftiga "blomsterpinnar" åt lite högre och ganska svajiga växter. De ser även ut som nya även efter många års trädgårdsanvändande. Jag kapar aldrig av mina utan bankar ner dom så långt i marken så att höjden över mark blir lagom. Flera gånger har jag haft nytta av att i nästa läge ha fullängden kvar. Kanske någonting som ni kan använda för att fästa upp antingen solrosor eller hönsnät på ett enkelt och lätt sätt. Lätt att ta med också biggrin.gif
Cilla
En "häck" av klätterväxter eller liknande är helbra som snabbt insynsskydd, men ska buller- och vindskydd till är det träd och större buskar som gäller i längden.

Förhoppningsvis har grannen "glömt" att stubbfräsa det som togs ned. Många träd och buskar skjuter stubbskott och andra skjuter rotskott (längre ifrån stubben). Dessa kan man bygga vidare på.

träd och buskar man köper är ju dyrare och mer långsamväxande än ett "blomstaket" med slingerväxter. Kanske kan ni göra en plan och sätta en häck á la Trädgårdsmannens i år + ett träd och sedan plantera ett eller ett par träd varje år framöver.

För skyddet i sommar (och kanske som komplement till träd och annat som ni får av rotskott + plantering år efter år) finns också en ettårig växt som täcker mycket väl - klockrankan. Aningen för sen att fröså nu men det kan gå om ni planterar dem i såkruka imorgon. Annars finns de snart att köpa på planta. De växer med 4-8 meters rankor under en säsong och bildar ett frodigt bladverk nästan som den perenna bokharabindan, och har dessutom stora, härliga klockor.

Buskar och träd som går bra att sticklingföröka (klippa av från existerande buskar, rota i kruka och sedan sätta i backen i höst) är syrén, alla salix (vide, sälg, pil), och många fler. Rotskott från näraliggande skogspartier brukar inte heller vara omöjliga att få tag på. Vill ni ha rejäl skog snabbt är salix, asp och popplar bra alternativ.
Sia
Cilla, dina idéer verkar ju bra och fina och så. MEN om du läste frågan... så skulle ju Helenae flytta till hösten! så frågan gällde väl vad man skulle kunna hitta för kortsiktig lösning för att "stå ut" denna sommaren. Har man massor med år på sig är det ju inte några problem med att få lite träd o buskar att växa upp igen. Har själv flyttat runt mycket och är lite trött på alla fina långsiktiga lösningar som tar ett par år att växa till sig. "för det är ju alltid bäst" man måste ha lite tålamod med sånt här säger tanterna...men inte om man flyttar vidare till nästa hyresrätt nästa sommar och sedan nästa sommar igen...(Oj, nu lät jag nästan arg, menade inte så, inget personligt, bara lite trött o mycket förkyld..)

Solrosidén verkar bra. billigt snyggt högt, se till att de blir mång bara. I övrigt så vill jag slå ett slag för krukodling, kan vara jättefint, tills man bestämt sig för en fast plats i tillvaron....

/Sia
Cilla
Hej Sia,
Ja, jag läste det och gjorde kanske inte tillräckligt klart att klätterväxthäcken är bra för skydd på kort sikt, men att träd och buskar är bäst i längden. Träd är ju för kommande generation - också de som kan komma redan i sommar som buskar från rot- och stubbskott i Helenaes område.

Jag antar att de som flyttar in efter Helenae kommer att ha samma behov av både tillfälligt och mer permanent skydd. Själv känner jag i områden som jag lämnat och där jag lyckats skrapa ihop pengar och stöd för trädplanteringar en viss stolthet. Jag lever visserligen inte med dem själv, men har iallafall gort så att nästkommande fick dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon