gunirene
Eftersom vi blev trötta på våra taggiga buskar så har vi nu tagit bort dem.

Vi har kantat vår trädgård utmed gatan med olika sorters buskar och nu blev det stora tomma hål som måste fyllas upp med nya buskar. Behöver få tips på nya buskar som växer upp snabbt.




Pauline/Sthlm
Häggmispel vackra blom, bladhöstfärg

Liguster grönt grönt snällt lättformat

Paradisbuske (vet iofs inte hur fort den växer, o trivs bra som solitär, men VACKER)

Spirea klassisk friväx-häckväxt... Vacker i blom, som fyrverkerier, risigare resten av året?


...fast jag skulle nog pilla in minst en vresros också, t ex Austin- (Wild Edric) eller kanadaros (Therese Bugnet) ljuvliga.
Taggigt är inte bara dåligt....


Undvik för guds skull vad vi har längs en kant - sibirisk ärtbuske (karagan). Gles tråkig får mjöldagg. Och mjuktaggig minns jag nu
gunirene
Tack Pauline för Dina tips. Nu har jag lite koll på vad jag skall söka.
Bassam
Hej
Man kan satsa på häggmispel, de är snabbväxande plus man kan använda deras bär
för sylt.

Man kan köpa stora Tjuja och slippa vänta långt tid för att buskar ska bli stora.
H.Bassam
Huggorm
Oavsett vilken buske man väljer så kommer de vara lite tröga i starten innan de etablerat sig. Första året kommer det inte hända speciellt mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon