Fru Frö
Jag vill så gärna ha en, eller ett par tre stycken klängroosor i min trädgård. Men jag har några önskemål om dem jag gärna vill ha uppfyllda sleep.gif sleep.gif sleep.gif

För det första letar jag en taggfri sort, eller de snällaste taggar som man kan tänka sig kan jag stäcka mej till huh.gif , sen vill jag gärna att den ska dofta och ha lång blommning eller remontera.....

Kan man få denna önskelista uppfylld måntro... unsure.gif det skulle göra mej hiskeligt nöjd wub.gif wub.gif .

Jag hittade en ros vid namn Bleu Magenta i en bok, och den var näst intill taggfri vill jag minnas..... är det nån som vet nåt om den? Har inte hittat den på nån platskola här i närheten...... ( Bor i norra Sthm)...

Väntar ivrigt på svar..... vill gräva ner en bums

rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Kajsa
Har letat och dessa hittade jag.
"Aglaia," ljusgul blir ca 3 m, taggfri. Doftar starkt, zon 3
"Tausendschön", rosa blir ca 4 m, taggfri. Svag doft, zon 3
"Zepherine Drouhin," ceriserosa blir ca 2-3 m, taggfri. Doftar starkt, zon 4
och denna blommar om senare på sommaren. De andra 1gång.
Du kan titta på dom www.floralinnea.com
Dom listar några till, men dom övriga hade lite taggar.
Kajsa
Rosen Bleu Magenta har enligt Lars-Åke Gustavssons rosbibel " taggar få och medelstora" enligt boken, doftar nästan inget. Blir 2-3 m. Zon 3
Rosor kan du beställa av Flora Linnea, dom säljer denna ros.
Ti bee
Kanske Rosa Helenae Aksel Olsen? Starkväxande m honungsdoft (tror jag, min har ännu inte blommat) och nästan helt taggfri.
Vit - vitcrême.
smile.gif
Fru Frö
Wow! I morgon ska jag bege mej runt till de närmsta plantskolorna och se och de har dessa sorter..... tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon