astrantia
Hade tänkt att plantera en häggmispelhäck nu i vår eftersom jag vill ha en smal, gärna snabbväxande, klippt häck med fin höstfärg.
Men mjöldaggen skrämmer mig.
Så nu undrar jag hur vanligt det egentligen är att häggmispelhäckar drabbas av mjöldagg?
Vad har ni för erfarenhet av det?

Är det värt att satsa på en häggmispelhäck?
Eller ska jag välja nåt annat och i så fall vad?
Huggorm
Man kan motverka mjöldaggen genom att se till att buskarna mår bra så de kan kämpa emot. Det är i första hand när de står torrt och vindpinat som problemen kommer. Men när du skriver att du vill ha en "smal" häck så undrar jag om häggmispel är rätt. Den brukar användas till breda, friväxande häckar
astrantia
Å hur ser jag till att den mår bra? Är det mkt vattning som gäller?

Den vanliga häggmispeln (amelanchier spicata E) är den vi blivit rekommenderade då den är naturligt smalväxande. Vanligare kanske som friväxande, men även som klippt häck.

Ett alternativ skulle kunna vara avenbok men om jag fattat rätt växer den väldigt långsamt och dessutom verkar det som om ALLA ska plantera avenbok nu. Då känns nästan den vanliga häggmispeln roligare.
LundaKarin
Hej,

jag har en typ tio år gammal spicata-häck och den har inga mjöldaggsproblem alls trots att den står rätt torrt. Den är däremot inte alls smal och kräver mycket arbete för att inte bli förvuxen och gles. Inte ett val jag hade gjort om man vill ha en tät och smal häck. Nu stod den här när vi flyttade in och får nog stå kvar trots sina brister.

/Karin
fvd
Jag har en häck som jag planterade i slutet på åttiotalet jag tror den heter Spicata den blommar i vitt och får röda bär. En del år får den mjöldagg och spinn och det är inte mycket man kan göra åt det. Bredden på häcken är ca 40 cm det går inte att hålla den smalare utan att den blir gles. Jag skall gallra den nu innan den börjar växa för att få in ljus i den. Jag är i stor sett nöjd med den men skulle inte ha valt häggmispel idag eftersom den med tiden åldras inifrån. Jag har en häggmispel som buske också och den är svår att föryngringsbeskära.
astrantia
CITAT (fvd @ 13-04-2014, 15:25) *
Jag har en häck som jag planterade i slutet på åttiotalet jag tror den heter Spicata den blommar i vitt och får röda bär. En del år får den mjöldagg och spinn och det är inte mycket man kan göra åt det. Bredden på häcken är ca 40 cm det går inte att hålla den smalare utan att den blir gles. Jag skall gallra den nu innan den börjar växa för att få in ljus i den. Jag är i stor sett nöjd med den men skulle inte ha valt häggmispel idag eftersom den med tiden åldras inifrån. Jag har en häggmispel som buske också och den är svår att föryngringsbeskära.



40 cm är tillräckligt smalt för oss, det förvuxna åbäke som fanns när vi flyttade hit var nästan två meter bred.
Men vilken häck skulle du ta om du fick välja idag?

CITAT (LundaKarin @ 13-04-2014, 15:15) *
Hej,

jag har en typ tio år gammal spicata-häck och den har inga mjöldaggsproblem alls trots att den står rätt torrt. Den är däremot inte alls smal och kräver mycket arbete för att inte bli förvuxen och gles. Inte ett val jag hade gjort om man vill ha en tät och smal häck. Nu stod den här när vi flyttade in och får nog stå kvar trots sina brister.

/Karin


Skönt att höra att du inte fått mjöldagg, men för övrigt låter det inte så kul med en väldigt arbetskrävande och gles häck.
Hm, nu blev jag tveksam...
IKS
Av häggmisplarna är det prakthäggmispeln som är mest angripen av mjöldagg, den rekommenderas generellt sett inte längre. Näst efter den är det den vanliga A. spicata som får mer angrepp, medan A. laevis klarar sig bra och A. alnifolia inte angrips alls.

A. spicata är absolut ett bra val för en smal, friväxande häck. Den växer med mycket täta och starkt uppåtväxande skott/stammar jämfört med de andra som blir mycket yvigare.

Se till att vattna ordentligt så minskar du nog mjöldaggen.
jamieblue
Jag har en granne som har en häggmispelhäck och den är väldigt vacker, däremot inte särskilt smal. Kanske 60 cm bred. Den är inte alls gles utan tät och frodig, däremot inte lika tät som en liguster eller liknande. Jag brukar se att de gallrar den varje år, så det är kanske tricket för att hålla den tät även nedtill. Om man har en lång häck är det klart att det blir en del arbete.

Apropå avenbok så planterade jag en häck förra året och på höjden har den vuxit en meter på en säsong. Återstår dock att se hur pass lång tid det tar innan den har tätat till sig, den är ju inte mycket till insynsskydd än smile.gif Jag hoppas du har fel när det gäller tillväxttakten!
astrantia
CITAT (jamieblue @ 22-04-2014, 18:32) *
Jag har en granne som har en häggmispelhäck och den är väldigt vacker, däremot inte särskilt smal. Kanske 60 cm bred. Den är inte alls gles utan tät och frodig, däremot inte lika tät som en liguster eller liknande. Jag brukar se att de gallrar den varje år, så det är kanske tricket för att hålla den tät även nedtill. Om man har en lång häck är det klart att det blir en del arbete.

Apropå avenbok så planterade jag en häck förra året och på höjden har den vuxit en meter på en säsong. Återstår dock att se hur pass lång tid det tar innan den har tätat till sig, den är ju inte mycket till insynsskydd än smile.gif Jag hoppas du har fel när det gäller tillväxttakten!

Roligt att du tycker att grannens häggmispelhäck är fin!
Efter ännu lite mer grunnande har vi nog bestämt oss för den - amelanchier spicata. Den fina höstfärgen lockar.
På plantskolan påstår de dessutom att de nya sorterna är mkt mindre benägna att få mjöldagg. Hoppas det stämmer.

Ja, jag tycker också att många avenbokar ränner iväg på höjden rätt snabbt, det är kanske för att de inte är så täta i början som experterna klassar den som långsam. Eller så trivs din extra bra! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon