Full version: snurriga grenar
gullik.u
jag planterade vinbärsbuskar förra året (eller året innan?) grenarna ser helknäppa ut längst upp växer dom runt snodda liksom,vet ej om dom varit fryst längst ut på?! kan jag helt enkelt klippa av krokarna ? ska jag klippa nu på våren i så fall?
Cilla
Låter som vinbärsgallkvalster. Många koloniträdgårdar har en överenskommelse att ta bort och bränna alla vinbärsbuskar som får denna, eftersom den sprider sig. Står den ensam i en trädgård kan man prova att skära ned busken till marken, bränna grenarna och bevaka att kvalstren inte kommer igen - det är svårt att bli av med den.

Här lite mer om detta:

Vinbärsgallkvalster
(Eriophyres ribis)

Skadebild
Knopparna angrips och sväller upp kulformigt. De slår ej ut men kan delvis spricka upp, för att senare torka bort. Knopparna kan också vara infekterade utan den typiska uppsvällda formen.

Under sommaren syns kvalstrens sugskador på skottspetsarna vars blad blir missbildade och får en mörkgrönare färg och bucklig yta.

En indirekt skada som kvalstren åstadkommer är den spridning som sker av virussjukdomen "revision", vilken visar sig med reducerat antal bladnerver och ljusare bladfärg. Efterhand blir blomningen också reducerad och så småningom kan buskarna bli helt sterila, och bör därför avlägsnas.

Biologi
Inuti de uppsvällda knopparna finns de vita ca 0,2 mm långa kvalstren. Varje knopp kan innehålla flera tusen kvalster. Från knoppsprickning till blomning lämnar flertalet kvalster de infekterade knopparna och kan med vindens hjälp spridas över ett stort område. De infekterar nybildade knoppar i bladvecken där äggläggningen sker. Äggen är mycket små och genomskinliga. De infekterade knopparna sväller upp till ca en ärtas storlek för att nästa vår ge upphov till en ny generation kvalster.
gullik.u
ohmy.gif OJ,DET TRODDE JAG INTE ,NYKÖPTA SMÅ FRISKA VINBÄRSBUSKAR TRODDE MAN!? KANSKE BÄST ATT KLIPPA NER DEM NU DÅ unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon