jerydh
Hej, jag satte 250 plantor avenbok för en månad sedan. Har inte fått tag i pinnar att binda upp dem i förrän nu och tänkte gå på dem i helgen. Goooooooooglat maaaaassor om uppbindning och beskärning men när jag vattnat så har jag hittat några plantor som jag vill ha lite råd kring.


Första frågan gäller några plantor som är buskiga med ganska grova grenar som inte pekar uppåt. Är det vettigt att få ett att agera toppskott genom att böja det och binda upp och sedan klippa de andra eller ska de som inte blir toppskott få vara kvar?

[attachment=80933:image.jpg]

På nästa bild finns det tre toppskott men de två högra grenarna känns som att de ska bort. Med grenar som inte är lika kraftiga som i första bilden, kan man fläta in dem i grannplantorna? Kanske inte just dessa eftersom de växter som de gör men rent teoretiskt.

[attachment=80932:image.jpg]
jerydh
[attachment=80935:image.jpg]

Här är ett annat exempel. Klippa det ena?

Funderar på det jag läser om att man rekommenderas klippa in skott som så att säga pekar in mot trädgården eller ut mot gatan. Vad händer när man gör så?
IKS
Du kan binda upp det skott du vill ha som genomgående huvudstam nu. Du tänker rätt med beskärningen, men knopparna har brutit och då kan det vara riskabelt då knopparna redan brutit och börjat producera blad. Det har kostat mycket energi för roten som redan har ganska låga energinivåer som barrotat och oetablerad. Jag tror du bör låta dem växa som de är nu när de redan startat, nästa vår innan knoppsprickning gör du de korrigeringar du föreslår. Vill du inte klippa bort hela skottet kan du spara cirka 30%, det beskurna skottet bromsas i tjocklekstillväxt och förgrenar sig då istället. När du klipper skott som riktar sig mot trädgården eller gatan förgrenar de sig och blir tätare.


Tillägg:
Tittade en gång till på bilderna, det är egentligen bara toppknopparna som egentligen hunnit börja sätta blad ordentligt. Du kan nog göra den beskärningen ändå. Sen kan man alltid diskutera om nyplanterat ska få växa en säsong innan de klipps som litteraturen ofta föreslår, men de främsta växtexperterna i Sverige är inte ens överens där om vad som är bäst. Båda metoderna har funkat för mig.
Huggorm
Barrotade plantor har säkert förlorat lite av rötterna ändå, så det kanske inte är någon katastrof om de förlorar lite av kronan också. Då slipper de kämpa lika hårt för att få balans över och under jord
jerydh
Tack för era svar!
Hur gör jag med längsgående grenar som redan nu är lika grova som huvudstammen? Ska de beskäras eller bara ledas in i nästa planta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon