catlady
Jag odlade Robinia från franskt frö i kruka förra året, men stammen åts upp eller bröts av bara 15 cm från jorden. Den förgrenade sig och liknar nu mer en 1 m hög buske än ett träd. Hur ska jag göra? Ska jag klippa av alla grenar utom en och försöka göra den till ett träd igen, eller har ni Robinia som buske i era trädgårdar?
IKS
Är målet att den ska bli ett träd är det rätt läge att korrigera detta nu och ta bort grenar du inte vill ha när dem fortfarande är tunna. Ju längre du väntar, desto grövre blir grenarna och till slut om det går för många år blir det för stora sår för att kunna ta bort alla.
catlady
Tack för snabbt svar!
Men jag antar att det är fel tid nu, när det varit nästan 20 grader i ett par veckor och bladen precis slått ut. Kommer robinian blöda mycket om jag klipper nu?

Är det någion av er som har Robinia som buske istället, eller är den bättre passad som träd?
IKS
Robinia blöder inte och tål att skäras ganska kraftigt på våren.
Huggorm
De robiniabuskar som jag sett har inte varit speciellt vackra. Ofta en huvudstam med flera mindre stammar runt varande, lutande ut från mitten. Skulle nog kunna bli bra om man nöjer sig med två eller tre stammar och håller ihop dom från späd ålder så de inte lutar ut så mycket.
Nenna på Aspö
Robinia pseudoacacia är ett träd, att försöka hålla sådana små brukar sällan bli riktigt bra. Rosenrobinia är å andra sidan en buske, och mycket tjusig som sådan.
catlady
Då ska jag se till att göra ett träd av den smile.gif
Tack för alla svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon