bizzen
Hej
Jag har ett stort citronträd (ca. 2,5 m högt) i min vinterträdgård som just nu börjar se dåligt ut.
Bladen gulnar från mitten och utåt och ramlar till slut av. Hittills har den tappat ca 20 % av alla blad.
Den har blommat och blommar just nu väldigt intensivt och jag har nog runt 100 blommor/småcitroner på trädet.
Det ser ut som om citronerna fortfarande blir större, så trädet verkar förmedla näring till frukterna.

Jag har en stor självvattnande kruka (ca 1 m i diameter) och jag har haft ganska mycket vatten i den, har även vattnat med citrusnäring under vintern.
Min granne som jobbar på blomsteraffär funderade över om jag haft för mycket vatten i krukan, så jag sög ur vattnet för ca. en vecka sedan så den nu håller på
Att torka ut, men ännu syns ingen skillnad, den fortsätter att tappa blad.

Det kommer nya skott och trädet blommar som sagt väldigt intensivt.
Jag har också en växtlampa (11w LED med olika färger) som sitter över trädet och belyser det under ca 12 timmar per dag.
Som sagt står trädet i en vinterträdgård som håller runt 20 grader hela vintern och nu i vårvärmen når mellan 25-30 grader varma dagar.
Det står vid fönstret och får mycket ljus. Jag har haft trädet i tre år, och hittills har det mått väldigt bra. Jag är noga med att vattna i jorden med näring ibland och inte bara i
”bevattningshålet” i krukan.

Jag skulle vara väldigt tacksam om ni har några tips om vad jag kan försöka med.

[attachment=80964:image.jpg]
[attachment=80965:image.jpg]
[attachment=80966:image.jpg]
[attachment=80967:image.jpg]
Alexander-VG-zon3
Bladen ser jag först att dom ha näringsbrist (fel jord kanske ? då du ändå ger näring men dom visar brist). Också ser det ut som karten har mögel/svamp ? är det fuktigluft på vintern ? hur ser rötterna ut ser dom ruttna ut eller friska ?
bizzen
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-05-2014, 10:38) *
Bladen ser jag först att dom ha näringsbrist (fel jord kanske ? då du ändå ger näring men dom visar brist). Också ser det ut som karten har mögel/svamp ? är det fuktigluft på vintern ? hur ser rötterna ut ser dom ruttna ut eller friska ?


Hej.
Det är nog ganska torrt på vinterhalvåret, eftersom det är ett uppvärmt uterum. Jag har försökt att ha ganska mycket vatten (med citrusnäring) i den stora självvattnande krukan. Tyvärr är det svårt att se rötterna. Jag skulle behöva en lyftkran för att lyfta ur trädet ur krukan. Det kommer väldigt mycket blommor och frukt i år, har säkert haft 100 blommor på trädet.

[attachment=80968:image.jpg]

sparvuggla
CITAT (bizzen @ 02-05-2014, 12:10) *
Hej.
Det är nog ganska torrt på vinterhalvåret, eftersom det är ett uppvärmt uterum. Jag har försökt att ha ganska mycket vatten (med citrusnäring) i den stora självvattnande krukan. Tyvärr är det svårt att se rötterna. Jag skulle behöva en lyftkran för att lyfta ur trädet ur krukan. Det kommer väldigt mycket blommor och frukt i år, har säkert haft 100 blommor på trädet.

[attachment=80968:image.jpg]


Jag misstänker att det har helt enkelt stått FÖR mycket vatten i krukan. Dom gula bladen tyder på det.
bizzen
CITAT (sparvuggla @ 02-05-2014, 14:39) *
Jag misstänker att det har helt enkelt stått FÖR mycket vatten i krukan. Dom gula bladen tyder på det.


Jag har tömt ur krukan och nu är nivåmätaren i botten. Är det bara att vänta då, eller är det kört?
Alexander-VG-zon3
Bladen visar näringsbrist det är jag helt säker på, dock vilket i sin tur kan också ha att göra med för mycket vatten (näringen tas inte upp av att rötterna ruttnar/mår sämre).

Jag hade nog satt om den (om det går) i en vanlig kruka (plast eller lera(terrakotta)) och plantera om i ny och lucker jord exempelvis rhododendronjord som man blandar upp extra med leca kulor eller annat liknade material.
sparvuggla
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-05-2014, 21:07) *
Bladen visar näringsbrist det är jag helt säker på, dock vilket i sin tur kan också ha att göra med för mycket vatten (näringen tas inte upp av att rötterna ruttnar/mår sämre).

Jag hade nog satt om den (om det går) i en vanlig kruka (plast eller lera(terrakotta)) och plantera om i ny och lucker jord exempelvis rhododendronjord som man blandar upp extra med leca kulor eller annat liknade material.


Jag håller med.
Oavsett hur du gör kommer den nog bli mycket kalare, men det kommer nya skott och blad förhoppningsvis fast det kommer att ta tid innan så stora växter har återhämtat sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon