Ehan
Har en fin mindre ek vid tomtgränsen - kanske inte mer än 8-10 meter hög och ganska gles. Skulle gärna vilja plantera ett buskage eller liknande under/framför eken och undrar därför om någon kan tipsa om vilka buskar och växter som skulle trivas tillsammans med eken och samtidigt skapa lite insynsskydd. Mycket tacksam för tips och bilder!
Huggorm
En väldig massa olika buskar fungerar till sådant, i naturen är det många busksorters naturliga växtplats som undervegetation under glesa lövträd som ek. Vad som passar beror till stor del på markförhållandena. Är det vått eller torrt, näringsrikt eller magert? Vad växer för något där nu, är det gräsmatta?
Ehan
Just nu är det en torr och tråkig gräsmatta men har tänkt att ta bort gräsmattan och fylla upp med ny jord. Läget är överhuvudtaget ganska torrt och soligt.

Eken står precis vid tomtgränsen och vi är precis i färd med att välja en häck som ska planteras runt tomten. Men precis under eken ser det väldigt svårt ut att få en 'vanlig häck' att kunna ta sig. Det är berg i dagen bredvid och eken har låga grenar. Tänkte därför att man kanske kunde bryta av häcken med en plantering med lite högre växter eller ett buskage. Vill gärna att det ska bli lummigt, ganska högt och ge insynsskydd mot grannen så småningom.
Huggorm
Olvon kan funka, den trivs som fisken under mina ekar där det också är torrt och tunn jord
Ehan
Tack för tipset! Olvon hade jag inte tänkt på - de är ju jättefina. Blommar de över snabbt?
Ehan
Gärna fler tips :-). Skulle vara fint med ett blandat buskage.
h.norrstrom
Beror ju på vad du har i trädgården i övrigt och vilken stil du vill ha men hemma vid har vi en kombo av syren med pimpinellroser och vresros som undervegitation, står i sandig backe i soligt söderläge, det växer vilt och fint. Kräver marginell skötsel är tätt, doftar gott och blommar vackert + att syrenen är tidig om våren så det är bra insynsskydd. Roserna tål hur mycket torka som helst nästan. Syrenen är lite kinkigare.

Annars kan väll även häggmispel funka bra ännu mer torktålig än syren. Och även den tidig och kräver lite skötsel.
Dessa bildar fina buskage på 3 meters höjd si sådär. Kräver ingen speciell jord heller.
IKS
Häggmispel är som mest utsatt för mjöldaggsproblemet när de står torrt. Den växer och överlever, men buskaget blir inte vackert. Olvon tror jag på, har sett dem växa på riktigt torra ställen i både sol och skugga. I skugga blommar de heller inte över lika snabbt som i solen. Ett annat tips är japanska lönnar, de trivs bra i torra lägen och gillar inte full sol. De växer kanske lite långtsamt men mest robusta och tåliga av dem är väl den 'Osakazuki' som får fantastiska höstfärger samt den rödbladiga 'Atropurpureum'.
Ehan
Stort tack!! Fantastiskt fina lönnar! En sådan måste absolut in någonstans i planeringen!

Jo, det (delvis) angenäma problemet är att det inte finns mycket alls i trädgården. Huset nybyggt och trädgården mest en tråkig 'fotbollsplan', sånär som på ett par träd. Tanken är en ganska stram häck runt tomten som bryts av med buskage, varav ett hamnar under/framför eken. Det kan gärna blir lite 'rufsigt', blommigt och oregelbundet eftersom häcken kommer att vara så 'stel'.

Häggmispel känns som att man kanske skall undvika i detta soliga läge då. Kanske kombination av syren, olvon och något lägre med lite mer 'bulligt'/klotaktigt växtsätt framför? Vilken sorts olvon skulle man satsa på tror ni? Kanske snöbollsbuske är finare än 'vanlig' skogsolvon? Tips på bra (=vit, doftande) syrensort? Är det någon som provat en 'svartbladig' fläder?

Problemet med buskaget under eken är också att en del av marken där har väldigt tunt jordlager eftersom berg kommer i dagen bredvid. Funkar det att bara fylla upp där det är tunt och i så fall hur djup jord måste man i så fall ha? Räcker 50 cm djup (där det finns berg under)?
Bassam

Hej

Djup tycker jag att mellan 60 till 70 cm, jag tycker att du kan satsa på hybridkejsarolvonets grund att den kan leva på soliga eller halvsolig området.

H.Bassam
Huggorm
Man skall vara försiktig med att fylla upp jord runt träd eftersom de har lagt rötterna på det djup de vill ha dem. Rötterna måste ha luft, annars kan de ruttna. Samma gäller stammen, lägger man upp jord mot stammen på ett träd ruttnar barken. Sedan är det knappat något problem att lägga på lite jord på rötterna så länge man inte fyller upp massivt under hela trädet. Men du behöver inte fylla upp så mycket, buskarna kommer skicka iväg rötterna dit de finns näring att hämta. Det som kan vara problem är torka, tunna jordlager torkar ut snabbt. Eken klarar det förstås men buskarna kan behöva lite vattning vid långvarig torka, och du måste förstås vattna noga under första växtsäsongen medan busken etablerar sig.
Ehan
Hybridkejsarolvonet ser väldigt fin ut! Lite japansk. På de bilder jag hittar är den i blomning men man kan inte riktigt se formen på busken, är den lite kvastformad och gles? Kanske då något grönt som fond bakom för att få upp lummigheten? Skulle vara underbart med en buske som börjar blomma i mars (om det nu funkar så i zon 2-3)!

Närmast trädet är det ganska djup jord, så där behöver jag inte fylla upp (som tur är då). Det är mer en bit ifrån trädet. Borde väl kanske funka?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon