Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
Deltar ni i den på våren?
Jag har aldrig förstått varför och aldrig gjort det de senaste 10 .. på grusområden ja, grenar o äppelskruttar ja, men gräset?
Sen ska det gödas vilket lövet sköter om lika bra nästan för att inte tala om sorkpest risken-Jag vägrar ..smile.gifsmile.gifsmile.gif
hattstugan

Håller med dig Kerstin! Här tas det endast bort ev löv och kvistar samt mängder av grankottar!

Men varför räfsa och göda?
Allekulla
Ett bra sätt är att köra sönder löven med gräsklipparen.
kerstin z5-6
Ja, svaret jag får är oftast, grannen gör det!??? eller det är inte bra för gräsmattan.
Sen klagar de över att den är gles o gul, nåväl de räfasade bort all näring, allt solskydd alldeles för tidigt.
jaj-51
Här hamnar eklöven i ett par drivor, gräset trivs inte under detta, klart jag krattar upp det roligare med grönt gräs än en några lövhögar.

Dessutom krattar jag bort alla grena pinnar och ekollon!

Knivarna på robot gräsklipparen får jobba med det de är avsedda för och klippningen av gräset blir mycket finare.
astrantia
Om man inte har några löv - får man gödsla då? Eller är det fel?
kerstin z5-6
Man får vad man vill:)
Eklöv här är sällsynta, de ska egentligen inte gå i regionen.Men jag vet problemet, dock har inga andra här eklöv heller
astrantia
Ja, det förstår jag att jag FÅR smile.gif Jag fiskade bara efter goda råd från er som har mer kunskap och erfarenhet.
kerstin z5-6
har du inga löv gödsla lite lagom men tänk på att ju mer gödsel desto mer gräsklippningar får du utföra:)
men det är för mej där gräsmatta är ett nödvändigt ont ,jag helst skulle slippa och det är inte trädgård för mej heller.
astrantia
Tack, ska nog göra ett försök att gödsla i vår. För att öht få nåt gräs att växa. Idag i princip bara mossa - vilket iofs är helt okej för mig när den är grön och mjuk, men bitvis är den väldigt gulblek och ful.
Och det vore kanske kul att få klippa lite för omväxlings skull wink.gif
kerstin z5-6
Gödsel stimulerar gräs och inte mossan , så god ide.
jaj-51
CITAT (astrantia @ 03-05-2014, 22:12) *
Om man inte har några löv - får man gödsla då? Eller är det fel?



Gödsel behövs om du "skördar gräs mattan" d.v.s. krattar upp det avklippta gräset, som all annan jord kommer gräsmattans jord också att med tiden bli utarmad.


Det finns bra gräsmatte gödsel som är långtidsverkande.

Chrysan är ett starkt allternativ men dyrt ... " består av benmjöl, hönsgödsel, kalk, urea och kaliumsulfat. Dess organiska beståndsdelar bryts succesivt ner och ger växten en jämn näringstillförsel under lång tid"
Bassam
Hej

Du kan använda Algomin tre gångar på våren, men väljer mindre mängden av förpackning garantera för säkerhet skull, Algomin bra för att den innehåller kalk som mossa och svamp tycker inte om, plus den innehåller näring som växter behöver.

H.Bassam
astrantia
Tack, för gödselsvaren. Men för att inte leda tråden på villovägar kanske vi ska återgå till räfsningen.
Hur gör ni?
Rycks ni med i räfsningshysterin på våren? Eller låter ni gräsmattan vara?
Eva i Skåne
Jag räfsar så lite som möjligt, men eftersom vi bor i en skog och löven samlar sig i drivor måste dessa bort, dock inte så det blir renräfsat. Sen kör vi också sönder med gräsklipparen och låter gräsklippet ligga kvar hela säsongen. Har en gräsklippare som finfördelar.

Det finns ju helt klart roligare saker att göra än räfsa yes.gif
Krokodilen
Gräsmattan, nej den får sköta sig själv. Maken klipper. Och bi plockar bort grenar som blåst ner ich krattar kottar nån gång under sommaren (har två jättetallar)
kerstin z5-6
Lysande svar hittills.. det som gör mej mest irriterad är min egen låga kapacitet i trädgård , så onödig räfs irriterar mej nåt så in i .. hm.. och jag önskar att de istället var till mitt förförfogande, dessa personer, wow, för i stort samma typ av jobb, fast eljest smile.gif
Nåväl ,var bara en fråga alla gör som de vill.
Gossen Ruda
Vad gäller gräsmattan vid sommarstugan så räfsar jag aldrig på våren, det behövs inte. Däremot kan det bli en stor räfsomgång på sommaren för att få bort mossa. Tveksamt om det behövs i år, vintern har varit skonsam mot gräset.
Bengalow
Vad menar du egentligen med "räfsningshysteri", kerstin? Är man manisk om man tar fram räfsan och tar undan de bruna vinterbladen? Eller har du en granne, som du inte gillar, som räfsar? Om man bor i zon 5-6 som du, så är det väl naturligt att räfsa väck barr och annat skit ur gräsmattan, för att den skall vara en del av den trädgård man anlagt. Har man en stor "naturträdgård" eller en mindre typ "villa, så är väl förutsättningarna olika. Rensar du inte ogräs heller?
Att du inte är en perfektionist betyder ju inte, att alla andra, som ser sin trädgård som välskött, är maniska/hysteriska. Låt mig sköta min trädgård på mitt sätt, utan att bli kallad hysterisk. Det säger mer om dig själv, när du använder sådana uttryck, än om andra...Nu väntar räfsan. Mossan skall väck!!!
Säg mig - vad är nackdelen med att räfsa gräsmattan?
Lavin
Så tror jag inte att det är ment, mer som det är frågan om varför folk gör det, är det en hysteri eller något viktigt? Just om mossa har jag hört både och, att om man räfsar så kan man sprida mossan. Det var ett budskap jag tog till mig =)

Jag tycker att det är kul med folk (män) som älskar sina gräsmattor som jag älskar lavendel. Min käre farfar hade en mindre golfbana vid sommarhuset i skärgården. Björkar, tallar, berghällar, översvämning och salta vindar gjorde sig icke besvär, det var golf-kvalitet på 6000kvm. biggrin.gif Såhär från vuxet perspektiv så känner jag skräckblandad förtjusning inför uppgiften han gav sig.

Men nog krattas det mer än det rimligen kan behövas? Eller är det motionsräfsning? Jag är dock ingen gräsmatteexpert utan överlämnar spekulerandet till sådana som kan det bättre.
gunsta
Vi har inte använt räfsan särskilt mycket i år. Som du skriver Kerstin, grusgången lite 'puts' bara - men annars inte mycket. Och just i skrivande stund tittar jag på en helt oräfsad del av tomten - vad ser jag? jo massor av gullvivor - snyggt smile.gif.
Eva i Skåne
Så klart man prioriterar gullvivorna smile.gif
kerstin z5-6
CITAT (Bengalow @ 05-05-2014, 14:34) *
Vad menar du egentligen med "räfsningshysteri", kerstin? Är man manisk om man tar fram räfsan och tar undan de bruna vinterbladen? Eller har du en granne, som du inte gillar, som räfsar? Om man bor i zon 5-6 som du, så är det väl naturligt att räfsa väck barr och annat skit ur gräsmattan, för att den skall vara en del av den trädgård man anlagt. Har man en stor "naturträdgård" eller en mindre typ "villa, så är väl förutsättningarna olika. Rensar du inte ogräs heller?
Att du inte är en perfektionist betyder ju inte, att alla andra, som ser sin trädgård som välskött, är maniska/hysteriska. Låt mig sköta min trädgård på mitt sätt, utan att bli kallad hysterisk. Det säger mer om dig själv, när du använder sådana uttryck, än om andra...Nu väntar räfsan. Mossan skall väck!!!
Säg mig - vad är nackdelen med att räfsa gräsmattan?



Har inte en enda tall på tomten smile.gif
Avskyr onödigt jobb som enbart är för syns skull
Har inga grannar synligt smile.gif
Har 7000 kvm trädgårdsodlad mark ingen naturträdgård"
Har jättefin grön snabbväxande(tyvärr gräsmatta som gödslats naturligt utan stroller, nu med nyss uppkommna scilla och krokus lite överallt.

Tar man bort löven i stället för att låta dem klippas sönder av första gräsklippningen ,tar man ju bort näring från gräsmattan, spider ev mossa och utför helt onödigt jobb.

Är perfektionisk när det gäller ogräs, växtsammansättningar , färger ,former på blad och växter.
Gräs blir väl mest kor glada över:)
N ej man är inte hysterisk om man gillar att räfsa, men jag förstår det bara inte , inte heller alla plåstrade händer på jobbet och onda axlar Måndagen efter första soliga vårhelg:)
Anders zon 1
Tycker det är helt onödigt att räfsa gräsmattan - bortsett från grenar kottar och liknande och kanske högar av löv om det blir sådana (fast man kan sprida ut löven i högarna istället för att ta bort dom). Kör man sönder löven med gräsklipparen så multnar dom väldigt fort och blir fin gödning till gräsmattan. Det är inte bra att sprida konstgödsel i onödan. Lätt att det blir för mycket och överskottet rinner ner i bäckar och sjöar och bidrar till övergödningen. Sedan är det ju naturligtvis så att man har olika ideal. Själv tycker jag det är fint med blommor i gräsmattan (utom tistlar och maskrosor kanske) och mossa är ju mjukt och skönt att gå på. Gödslar man mycket missgynnas blommorna och gräset tar över och växer som sjutton, och gräsmattan blir ju mer arbetskrävande att sköta då.
Bassam
Hej

Det är bättre om du räfsa på grund av att löv och andra ramlat delar från växter ofta innehåller sjukdom. sjukdom och insekter övervintra sig som ägg, mycel. eller insekter på bladen och fruk och olika skadad delar.

H.Bassam
kerstin z5-6
nej inte i Sverige, har inte räfsat på 20 år, och har aldrig sett angepp av sjuka på mitt gräs .. det fick gärna dö av men det gör det inte.
Gossen Ruda
Låt varje människa bestämma själv över sin gräsmatta. En del gräsmattor kräver att man räfsar upp skräp, andra inte så det finns stora skillnader. Sen läste jag en trädgårdsmyt, att mossan sprids när man räfsar. Sanningen är nog den att det finns mossa i alla gräsmattor så någon spridning förekommer knappast. Däremot får gräset bättre förutsättningar om mossan bekämpas.
FruTrädgårdstomte
Håller mitt räfsande på ett absolut minimum, av de skäl du listar, Kerstin. smile.gif Nu har vi en gigantisk hästkastanj på tomten och jag har lärt mig på det hårda sättet att de rackarns kastanjerna borrar sig ner i gräsmattan om de får hållas. Sen måste man peta loss dem en och en och då lämnar de miljarder av hål efter sig.
Känns som miljarder iaf.
kerstin z5-6
Detta var en diskussionstråd -jag tänker inte kräva någon lag emot räfsning crazy.gif
Om alla alltid tycker likadant blir det ju dåligt med diskussionsunderlaget.

Jasså hästkantanj gör så..har försökt få den att klara mitt klimat men de vill inte här.
Nenna på Aspö
Hösträfsat har jag gjort i mina dagar, men de löv som blir kvar till våren brukar daggmaskarna ta hand om. Visserligen skulle jag kunna räfsa mossa, men eftersom jag har max en månad till av grön gräsmatta känns det inte livsavgörande. Det kommer aldrig att bli en grön golfgreen med mina få cm sandjord överberggrunden så jag tar helre bort gräset där det blir för eländigt. För en del är en slät, grön gräsmatta viktigt, det är klart man lägger ner mer energi på den då. Personligen älskar jag trädgårdsveronikor (som dessvärre inte växer här), tusenskönor, violer, gräslök och sparvnävor i pytteformat i gräsmattan. Smaken är, som bekant, delad.
Alexander-VG-zon3
Jag gillar gräsmatta som är liv i med olika blommor så jag är inte så jätte extrem med att räfsa på vår och höst utan det mesta ligger kvar och brukar försvinna av sig självt, dock tar jag tillvara på klippet som näring till andra växter så det blir ändå att man räfsar regelbundet på sommaren.
fvd
Jag klipper med en liten svävare och låter gräset ligga kvar och gödsla. Däremot ser jag till att hålla den mossfri då jag inte tycker "att mosa är skönt att gå på".
addo
Blir det stora drivor av löv så ligger det kvar så länge att det kväver gräset, drivorna brukar jag därför fördela ut i ett tunnare lager med krattan. Kottar och kvistar får också ligga kvar jag har inte märkt att det skulle påverka gräset negativt, däremot är det självklart inte så bekvämt att gå på om man är lagd åt att gå barfota.
Skruttensmamma
Här räfsas inte. I och för sig har vi ganska lite löv, och de vi har kommer mest från vår flikiga björk -sånna löv försvinner ganska snabbt ner i gräsmattan.

Efter den milda vintern har vi gott om mossa i gräsmattan. Så i år undrade min man om vi inte skulle göra något åt det nu på våren.Då frågade jag honom av vilken anledning han ville bli av med mossan, för om det bara var för att man ska göra så, så får det hellre vara. Jag lägger hellre min energi på något annat.

Angående hur mossa sprids så är det nog ingen myt att räfsning sprider mossa. Mossa har inga rötter utan de kan spridas med hjälp av små avbrutna mossbitar.
kerstin z5-6
Jag har också varit av den uppfattningen, att det sprids med små avbrutna bitar och att sk mossrivare ofta gör mossa etter värre, har inga biologiskt hållbara bevis dock, bara något jag tror.
fvd
Jag kör vertikalskärare vilket gör att det lättare för gräsmattan att tillgodogöra sig näring och vatten .
Gossen Ruda
Mossa finns i de flesta gräsmattor så man kan inte sprida den mer genom att använda mossrivare. Visst kan mossbitar slå "rot" och börja växa men i det hela minskar man mossmängden rejält. Det är dock viktigt att man rensar bort all uppriven mossa, det räcker inte med att köra mossrivaren ett varv.
FruTrädgårdstomte
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-05-2014, 15:33) *
Jasså hästkantanj gör så..har försökt få den att klara mitt klimat men de vill inte här.



Det är ett riktigt elände att bli av med faktiskt. Fast de är praktfulla, det medges. Vad synd att de inte funkar hos dig om vill ha en.

Vår är gammal och enorm och står i ganska oskyddat och blåsigt läge, snarare zon 4 än 3. Du får gärna ett antal kastanjer om du har lust att pröva igen. Hojta bara till isf. smile.gif
Bengalow
Hela frågan som kerstin ställde är ju fel - finns det räfsningshysteri? Dom flesta av oss räfsar gräsmattan 1 gång per år - mellan vinter och vår. Kerstin och andra skiter i det. Är skillnaden hysteri?
kerstin z5-6
CITAT (Bengalow @ 09-05-2014, 21:39) *
Hela frågan som kerstin ställde är ju fel - finns det räfsningshysteri? Dom flesta av oss räfsar gräsmattan 1 gång per år - mellan vinter och vår. Kerstin och andra skiter i det. Är skillnaden hysteri?



Har ingen aning varför du hakar upp dej på det.? Eller tål du inte att bli motsagd?
Dessutom var mitt inlägg skrivet med en viss ironi och humor vilket verkar ha gått dej totalt förbi.
Dessutom finns inga fel" frågor i ett trädgårdsforum , fast min inlägg var ju mer ett påstående än enbart en fråga.
Skruttensmamma
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2014, 08:23) *
Mossa finns i de flesta gräsmattor så man kan inte sprida den mer genom att använda mossrivare. Visst kan mossbitar slå "rot" och börja växa men i det hela minskar man mossmängden rejält. Det är dock viktigt att man rensar bort all uppriven mossa, det räcker inte med att köra mossrivaren ett varv.


Ja, man får säkert mindre mossa ändå om man räfsar eller river, eftersom gräset växer snabbare än mossan när det har blivit tillräckligt varmt.
Bengalow
Om du skriver med en baktanke av ironi, så framgår det inte alls i din fråga. Hysteri är hysteri, och inget man skojar om. Hysteri är et sjukligt drag...
Om du hade frågat om vi räfsar vår gräsmatta till våren, eller låter den vara, så hade du säkert fått mer relevanta svar...
Nu skall jag ut och räfsa mossa - bara för jävelskaps skull, och varje tag blir för "kerstin i Lappland" (ironi!!!)
PS: Vad jag lärt mig om mossor och lavar, så sprids de med sporer. Det är en sporväxt, precis som en ormbunke.
kerstin z5-6
CITAT (Bengalow @ 09-05-2014, 22:48) *
Om du skriver med en baktanke av ironi, så framgår det inte alls i din fråga. Hysteri är hysteri, och inget man skojar om. Hysteri är et sjukligt drag...
Om du hade frågat om vi räfsar vår gräsmatta till våren, eller låter den vara, så hade du säkert fått mer relevanta svar...
Nu skall jag ut och räfsa mossa - bara för jävelskaps skull, och varje tag blir för "kerstin i Lappland" (ironi!!!)
PS: Vad jag lärt mig om mossor och lavar, så sprids de med sporer. Det är en sporväxt, precis som en ormbunke.

Ta på pannlampan!Ni har väl mörkt nu?
Hysteri försvann ur DSM diagnosregistret för sådär 50 år sedan.
Fö bor jag inte i Lappland.
*Stintan*
Kör man över löven med gräsklipparen på hösten finns inget kvar att räfsa på våren. Räfsade aldrig löv under de 35 år jag hade trädgård. Gödslade aldrig gräsmattan och den var jättefin ändå. Roligare kan man ha än att räfsa 7000kvm gräsmatta.
jamieblue
Hade ingen aning om att man skulle räfsa gräsmattan på våren smile.gif Men så har jag nästan inga löv på gräsmattan heller, så jag kan varken klippa sönder dem eller räfsa bort dem. Gräsmatteklipp får självklart ligga kvar.
fvd
Hos mig i Halmstad blåser alla löv all världens väg i stormarna så det är ett problem jag inte har.
Skruttensmamma
CITAT (Bengalow @ 09-05-2014, 22:48) *
PS: Vad jag lärt mig om mossor och lavar, så sprids de med sporer. Det är en sporväxt, precis som en ormbunke.


De gör det också!

Från Svenska Botaniska Föreningen:
"Hur förökar sig mossor? Mossor sprider sig med sporer som produceras i sporhus (kapslar). För att ett sporhus skall växa ut från en mossplanta krävs att  honorganet blir befruktat av en könscell/spermatozoid från hanorganet. Den behöver simma i vatten så det måste vara ganska blött för att en mossa skall bli befruktad. Många arter kan sprida sig genom könlös förökning. Fragment av mossan eller speciella groddkorn kan sprida mossan till nya platser. "
Anders zon 1
CITAT (Bengalow @ 09-05-2014, 22:48) *
Om du skriver med en baktanke av ironi, så framgår det inte alls i din fråga. Hysteri är hysteri, och inget man skojar om. Hysteri är et sjukligt drag...
Om du hade frågat om vi räfsar vår gräsmatta till våren, eller låter den vara, så hade du säkert fått mer relevanta svar...
Nu skall jag ut och räfsa mossa - bara för jävelskaps skull, och varje tag blir för "kerstin i Lappland" (ironi!!!)
PS: Vad jag lärt mig om mossor och lavar, så sprids de med sporer. Det är en sporväxt, precis som en ormbunke.

Så du ska gå ut och slösa energi på att räfsa gräsmattan i onödan bara för att djävlas med Kerstin??! blink.gif slap.gif ..... är ju liksom bara du som drabbas av det....tvivlar på att Kerstin bryr sig... Och mossor sprids för övrigt både med sporer och fragment.
kerstin z5-6
Hehe ..Anders väldigt marginellt bryr jag mej om det.Men alla blir glada över sin fason:)
HelénE
Svar nej. Maken blåser de värsta löven på hösten, mest för att vi har en tor ek som blir väldigt med löv av som fastnar i hundarnas päls och dras med in...sista 2 årens löv ligger nu i botten på det som ska bli min nya skuggplantering. Men det blir en del löv kvar även efter det, vi har många träd, och det räfsas då inte i alla hörn.

På våren räfsas det då inte ett dugg. Vi har jättemycket blomsterlökar som komner upp o snabbt döljer ev. löv, sen kommer ju gräset. Finns så mycket annat man ska göra på våren, det som ev. är kvar smulas sönder vid första klippningen.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon