Ally
Vad kan det här vara? Min gissning är att det var värt att spara, nu efter 2-3 år (tror jag) kommer blomknoppar. Nu plötsligt har jag bråttom för identifiering och orkar inte vänta tills blommorna har slagit giggle.gif

[attachment=81067:DSC_1742...20x1024_.jpg]
[attachment=81068:DSC_1743__412x800_.jpg]
Huggorm
Kanske en fröspridd häggmispel?
Anna-Karin Lundberg
Ja, jag tycker också det ser ut som häggmispel.
Ally
Tack! Stämmer bra med bilder jag hittar på nätet. Blir den verkligen 3-4m stor?

Tack! Stämmer bra med bilder jag hittar på nätet. Blir den verkligen 3-4m stor?
Huggorm
CITAT (Ally @ 11-05-2014, 20:54) *
Tack! Stämmer bra med bilder jag hittar på nätet. Blir den verkligen 3-4m stor?

Tack! Stämmer bra med bilder jag hittar på nätet. Blir den verkligen 3-4m stor?

Det finns flera olika sorter, jag vet inte vilken det där är. Någon sort blir ett träd till och med, men det vanligast är väll att de blir runt 3m höga och ganska breda buskar
eskil43
Hej! Det är en fröplanta av Amelanchier spicata,den vanligaste sättet av förökning av dessa.En fin buske som blir c.3m om 10-12 år och c.8 till 12 m om 40-50 år.Bildar ganska mycke rotskått,så en 15-20 årig planta täcker 2-3 kvm om man inte håller efter lite. Hälsningar Eskil43
Ally
Tack allihopa! Nu har den blommat, det stämmer bra:

[attachment=81116:DSC_1750__647x800_.jpg]

Nu när jag vet vad den är, ser märker jag häggmispel häck överallt, dock med blommor med smalare kronblad (heter det så? Den vita delen, "petals" på engelska....)
IKS
CITAT (Ally @ 16-05-2014, 21:08) *
Nu när jag vet vad den är, ser märker jag häggmispel häck överallt, dock med blommor med smalare kronblad (heter det så? Den vita delen, "petals" på engelska....)


De med smalare kronblad är nog prakthäggmispel (Amelanchier lamarckii) som också precis som den vanliga häggmispeln du har en vanlig häckväxt. Prakthäggmispeln har ett bredare och yvigare växtsätt och har ett mer bronsfärgat bladutsprång på våren jämfört med den vanliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon