rips
Jag upptäckte för några dagar sedan att min röda vinbärsbuske har fått några lila fläckar på några blad. Då var fläckarna väldigt lila, nu är de som ni ser på bilden. Busken verkar frisk i övrigt, och svarta vinbärsbusken bredvid har inga fläckar. Har googlat på vinbärsbuskar och vad som kan drabba de, men hittar inget som passar. Vet ni vad detta är, och är det något jag behöver göra åt det?

[attachment=81125:image.jpg]
IKS
Busken är angripen av vinbärsbladlus. Brukar normalt sett inte ställa till stor skada, men det skadar inte att ta bort de angripna bladen.

Läs mer här:
http://www.slu.se/Documents/externwebben/l...t_56_m_text.pdf
astrantia
Jag plockade bort ett helt gäng blad idag på vinbärsbuskarna - men visste inte vad jag skulle göra av bladen. Vågade inte slänga på komposten.
Bassam
Hej
det ser ut som gallkvalster attackerade dem, på grund att gallkvalster sprider kemi material. som ger växter att ger de här fläckar, så du ka ta bort skadad delar och bränna dem. plus man kan spreja de på kamulus
H.Bassam
astrantia
CITAT (Bassam @ 18-05-2014, 01:52) *
Hej
det ser ut som gallkvalster attackerade dem, på grund att gallkvalster sprider kemi material. som ger växter att ger de här fläckar, så du ka ta bort skadad delar och bränna dem. plus man kan spreja de på kamulus
H.Bassam

Jag har löss på mina vinbär och det ser ut precis som på bilden.
IKS
CITAT (Bassam @ 18-05-2014, 01:52) *
Hej
det ser ut som gallkvalster attackerade dem, på grund att gallkvalster sprider kemi material. som ger växter att ger de här fläckar, så du ka ta bort skadad delar och bränna dem. plus man kan spreja de på kamulus
H.Bassam



Vinbärsgallkvalster angriper endast svarta vinbär. Busken i fråga är röda vinbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon