Hagen2736
Vi är ute efter att plantera helt nytt med busk utmed vår tomtgräns. Den andra anliggande tomtgränsen har syrener sedan gammalt, som vi klippt och fått täta med tiden.

Vi har egentligen rätt bråttom att få fart på tillväxten.
Kan tänka oss en annan typ av syren eller kanske rent av en annan busktyp.
Men trevligast vore att sätta syren.

Av era erfarenheter, hur snabba är ungersk syren? De kallas "snabbväxande" men står det i proportion till exempelvis Korallkornell, Fläder eller ex Doftschersmin? Hur lång tid har era, planterade för samma ändamål, tagit på sig från nyplanterat?

Vi kommer börja klippa i höjd vid ca 150-180.


Tacksam för idéer.
Hagen2736
Det här verkade vara en fråga som inte särskilt många ställt sig :-)
kerstin z5-6
En hopplös syren på att både växa fort och att självså sig på infernaliska platser, en 3-4 år gammal pinne<" är nu 2m hög och växer mitt i mina rugosarosbuskar.
Rek en vacker syringa beauty of moscow

Annars är detta en mycket vacker bred men friväxande ca 2 m hög blommande häck -vacker hela året
Blommar vår försommar- ,blomning täcker grenarna och löven så mycket blommar den, bladverk fint ,knallgult om hösten, små miniäpplen som sidensvansar älskar -hänger kvar länge om fåglarna inte rensar buskarna:)


[attachment=81168:228584_427120.jpg]

Malus toringo var sargentii
Hagen2736
CITAT (kerstin z5-6 @ 21-05-2014, 20:49) *
En hopplös syren på att både växa fort och att självså sig på infernaliska platser, en 3-4 år gammal pinne<" är nu 2m hög och växer mitt i mina rugosarosbuskar.
Rek en vacker syringa beauty of moscow

Annars är detta en mycket vacker bred men friväxande ca 2 m hög blommande häck -vacker hela året
Blommar vår försommar- ,blomning täcker grenarna och löven så mycket blommar den, bladverk fint ,knallgult om hösten, små miniäpplen som sidensvansar älskar -hänger kvar länge om fåglarna inte rensar buskarna:)

Malus toringo var sargentii


Ok! Bilden du skickat med är ju inte en Ungersk syren, eller? Nu har jag förstått att de finns både som vita och lila. Du bekräftar iallafall att de växer fort. Vår avsikt är att de ska klippas och hållas efter & med klippt gräs på båda sidor om, så det ska inte få gå så vilt till.
kerstin z5-6
nej nej som jag skrev under bilden -en Malus var sargentii prydnadsäppelhäck:)Du ville ju ha andra häcktips?
De ungerska syrenerna har inte riktigt samma blommor som vanliga och doftar väldigt lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon