mimsen
Jag har alltid velat ha en liten hallonbuske/hallonhäck i min egen trädgård och nu när jag äntligen har min lilla plätt på jorden så skulle det förhoppningsvis kunna gå... Jag skulle vilja ha tips på hallonsorter som ni rekommenderade, placering av buske (mycket sol, halvskugga?) när och hur plantorna ska sättas och lite allmäna skötselråd. Jag är helt grön på det här med bärbuskar unsure.gif så det ni har lust att delge blir jag mycket tacksam över!

Mycket tacksam för svar!
Jan af Lisö
Bra tips på hallonsorter och hallonskötsel hittar man på Herberts hemsida:

http://www.hallonplantor.se/index.html

Hemsidan är så intressat att jag som aldrig brytt mig om hallon skall köpa fem nya plantor nu till våren - kan knappt hålla ut tills det är dax.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp Herbert har kul sorter. Jag är hinkodlare och har några av de sorter som Herbert har på sin hemsida ex. Allgold, Lloyd George, Mormorshallon och Ottoson Preussen. Och de kommer allihop från Herbert, hans klistermärke satt på krukorna.
Mormorshallon är jättegoda men de andra har sina fördelar de med ex. Allgold remonterar och sätter bär hela sommaren och en bra bit in på hösten.

Hallon gillar sol, marken får gärna vara lite lätt fuktig. Tänk på att hallon kan sätta rejält med rotskott så placera hallona så du lätt kan gräva upp oönskade rotskott.
Fenja
Mimsen!
Vill du ha hallonplantor kan du få av mig!!! Har inte en aning om vad det är för sort, de bodde redan här när vi flyttade hit, det är stora, vackra smakrika hallon. Så bra att jag inte plockar vildhallon till saften längre faktiskt!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon