Full version: Vad har grott?
Huggorm
Vad är det här som grott hos mig? Jag har inte märkt upp mina krukor så jag vet inte vad som är vad. Kan det vara magnolia? Sassafras? Vitis amurensis? Kalopanax? Mullbär? Eller något helt annat? Borde vara antingen något träd, buske eller klättrare.

För övrigt har jag haft tur med fröna i år, jag köpte från Sheffields och det var helt annan grobarhet än impecta. Synd bara att någon grävde ur många krukor och antagligen slukade frön, och att någon annan ätit en massa småplantor slap.gif
Huggorm
Nu när karaktärslöven börjat komma fram lutar jag åt att det är vitis riparia, doftvin. Kul, blir tretton plantor av den.

Men vad kan detta vara för något? Kan det vara amerikansk äkta kastanj, castanea dentata?
Susanna
Håller med dig om att den översta är vitis. Så ser de ut när kärnorna gror av sig själva hos mig. Och den andra är ju väldigt lik den äkta kastanjen
Huggorm
Ja, först trodde jag det var något träd med tredelade löv, det finns ju ett antal sådana. Men nu undrar jag om det inte helt enkelt är tre vanliga löv som sitter i ett knippe. kastanjen ligger nog närmast till hands då. Blir kul att se vad den tycker om svensk zon 3 rolleyes.gif
Susanna
Det blir spännande! I zon 1 växer de bra, men frukten blir väldigt liten tyvärr.
RibesRubusVitis
Doftvinet verkar mycket intressant. (Visste inte ens att de kallas så på svenska.) Jag har en trolig Vitis riparia som följde med som stickling från Ontario för nio år sen, men har aldrig fått några druvor. Möjligen råkade jag få med en hanplanta. Men stjälkarna blir vackert röda och bladen djupt flikiga.
Huggorm
Används tydligen mest som grundstam för att ympa vanliga vindruvor på, men jag tycker det skall bli kul att testa om bären blir någorlunda ätbara. Är löven vackra är det ett stort extra plus. Dessa är från south Dakota så de skall klara rätt korta somrar och långa, kalla vintrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon