adb95men
Hej!

Jag har ett äppelträd där en av två större grenar enligt mitt amatörmässiga tycker verkar vara död och jag tror även att den är rutten/drabbad av röta.

Så som jag tolkar det så skall man såga bort denna gren men frågan är då var på grenen man skall såga, i vilken vinkel man skall såga och när det är rätt tidpunkt på året.

Jag vill helst inte att hela trädet skall dö utan vill göra detta så rätt som möjligt och bifogar en bild på hur det ser ut.

Tack på förhand.

//Mats

[attachment=81285:2014_06_...19.30.24.jpg]
Huggorm
Frågan är hur långt ned den halvan av trädet är dött. Jag skulle nog ändå lägga snittet nede vid den stora klykan, alltså där hela trädet delar sig i två. Jag hade kapat den döda halvan i 90 graders vinkel mot den döda stammen, då blir kvarvarande snittyta lite sluttande så regnvatten rinner av. Bäst tid är JAS, alltså juli-september. Men det är ett stort ingrepp och man får nog räkna med att trädets dagar är räknade. Det kan mycket väl klara sig ett dussin år eller mer men det är ju stor obalans så risken är att trädet slutligen faller vid något tungt snöfall eller liknande. En stötta under kronan kan förlänga livet åtskilligt.

Obs, såga bort den döda trädhalvan i etapper så du slipper ha hela tyngden kvar när du lägger det slutliga snittet. Då försvinner risken för elaka fläkningar i barken när du sågat nästan igenom och trädet börjar falla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon