Full version: Sjuka almar?
JSG
Längs vår uppfart står tre almar (tror jag identifierat dem rätt) men de ser rätt risiga ut allihop. Ett av dem har massa döda grenar i kronan och jag har hittat massa blad som är buckliga och hoprullade. Alla är väldigt glesa och löven slog ut rätt sent, vet inte om det är normalt. Kan de vara sjuka? Är det nåt speciellt jag ska vara uppmärksam på eller titta efter?

[attachment=81307:image.jpg]
[attachment=81308:image.jpg]
[attachment=81309:image.jpg]
Huggorm
Förmodligen almsjukan, jag antar att du har hört talas om den. En skalbagge lever på att gräva gångar under barken på alm och äta kambiumet, det skulle trädet klara men dessa almsplintborrar för med sig sporer från en svamp som lever inne i vattenkanalerna i veden. Där växer den sig stor och täpper till så kronan inte får något vatten och då blir resultatet ungefär som i din första bild att grenar torkar och dör. Tyvärr är det inget man kan göra något åt. Almen håller sakta på att försvinna från vårt land.
JSG
Jo, jag har läst om almsjukan...
Trist, vi som var så glada över att få en egen liten allé när vi flyttade in i vintras. Nåja, är väl inte så mycket att göra åt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon