kalle.anka
Hej!

Jag har börjat odla en massa saker på balkongen; bl.a. brytbönor, tomater, rädisor, chilli, persilja och basilika. Det har gått bra än så länge men jag hade några funderingar eftersom jag är en nybörjare med allt det här:
1) Det har gått ca 6 veckor sen jag planterade allting och det ser bra ut men på paketet på rädisorna står det odlingstiden var 6 veckor. Själva roten ovanför markytan är ca 12cm lång i genomsnitt och har blad men när jag kolla om det har växt nånting under jorden hittar jag ingenting utan några rötter. Jag misstänker att jag var lite för ivrig och planterade de lite för nära varandra (ca 4cm åt varje håll mellan planterna), men hur långt ska det ta innan de är klara?
2) jag misstänker att jag var lite för ivrig när jag planterade tomaterna (3st) och brytbönor (4st) samt några chilli plantor i en växtlåda med dimensioner 15x60x15cm? Avståndet varierar men nu har de blivit ca 25cm höga (tomater och brytbönor) och slås om solen, och chillis som växer lite långsammare får ingen sol nu. Ska jag plantera om allting eller vänta? Hur stor avstånd ska det vara mellan plantor om man ska odla olika sorter i samma låda?
3) På baksidan av tomatfrö påsen står det "ta bort tjuvarna". Vad innebär det?

Tack för hjälpen!

Åsa, mälardalen zon 2
1. det är för varmt på balkonger för rädisor det blir ofta bara rangliga saker ovan jord.

2. Ja du behöver plantera isär dem. Dessa växter behöver mycket jord vardera. Går inte att säga avstånd men en tomatplanta brukar behöva 20liter jord, chili kan klara sig med 5-10liter så oftast är det bäst odla dem i separata hinkar. Brytbönor brukar dock gå bra att odla i låsa med ca 10cm mellanrum man får bara se till att de inte torkar ut.

3. Det finns olika slags tomater. Det finns busktomater som växer som buskar dessa tjuvar man ej och de behöver ofta bara lite stöttning, sedan finns det även högväxande tomater som blir mera som lianer som måste bindas upp, dessa tjuvar man = tar bort skott som kommer i bladvecken man vill bara ha en enda lång lian som kan bli flera meter lång på en säsong.
Skruttensmamma
Rädisorna borde ha varit klara nu tycker jag. Svårt att säga vad som gått fel med dem... Har du fler frön? Sätt några nya, men inte så tätt.

Skaffa tre rejäla krukor eller 10-liter hinkar (minst) med hål i botten och plantera om tomaterna. Om tomatplantorna dragit iväg på höjden och är klena så kan du plantera dem en bra bit djupare än vad de stått innan. Tjuvarna är grenar som kommer i bladvecken.Dem ska du nypa bort, gärna så tidigt som möjligt.

Om du flyttar tomaterna så akn nog resten stå kvar i lådan.
kalle.anka
Hej!

Tack för rådet och ursäkte för det sena svaret! Nu har jag iaf gjort de åtgärder som ni föreslog. jag har 3 tomatplanter som sitter i 10 liter jord var och bönorna/chillis sitter i odlingsboxen. Bönorna börja växer nu vilket är jätte roligt!!

Tänker inför nästa år; Om ni hade 1 balkong, och har 3 x 10liters krukar och 2 odlings lådor som är ca 15x15x60 vad skulle ni odla? Har tänkt spenat i ena lådan och bönor i den andra, men kanske bara 1 eller 2 tomat plantor och nånting mer i krukorna? Vad tycker ni???

Tack för hjälpen!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon