kalle.anka
Hej!

Jag har börjat odla en massa saker på balkongen; bl.a. brytbönor, tomater, rädisor, chilli, persilja och basilika. Det har gått bra än så länge men jag hade några funderingar eftersom jag är en nybörjare med allt det här:
1) Det har gått ca 6 veckor sen jag planterade allting och det ser bra ut men på paketet på rädisorna står det odlingstiden var 6 veckor. Själva roten ovanför markytan är ca 12cm lång i genomsnitt och har blad men när jag kolla om det har växt nånting under jorden hittar jag ingenting utan några rötter. Jag misstänker att jag var lite för ivrig och planterade de lite för nära varandra (ca 4cm åt varje håll mellan planterna), men hur långt ska det ta innan de är klara?
2) jag misstänker att jag var lite för ivrig när jag planterade tomaterna (3st) och brytbönor (4st) samt några chilli plantor i en växtlåda med dimensioner 15x60x15cm? Avståndet varierar men nu har de blivit ca 25cm höga (tomater och brytbönor) och slås om solen, och chillis som växer lite långsammare får ingen sol nu. Ska jag plantera om allting eller vänta? Hur stor avstånd ska det vara mellan plantor om man ska odla olika sorter i samma låda?
3) På baksidan av tomatfrö påsen står det "ta bort tjuvarna". Vad innebär det?

Tack för hjälpen!

Åsa, mälardalen zon 2
1. det är för varmt på balkonger för rädisor det blir ofta bara rangliga saker ovan jord.

2. Ja du behöver plantera isär dem. Dessa växter behöver mycket jord vardera. Går inte att säga avstånd men en tomatplanta brukar behöva 20liter jord, chili kan klara sig med 5-10liter så oftast är det bäst odla dem i separata hinkar. Brytbönor brukar dock gå bra att odla i låsa med ca 10cm mellanrum man får bara se till att de inte torkar ut.