Supak
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera denna häck. Har nyligen köpt hus och häcken är kraftigt överväxt. Har ni tips om hur jag ska hantera den? Jag vill inte förlora insynsskyddet från grannen om jag gör stora ingrepp i det men kan samtidigt inte ha en 5-6m hög häck.
[attachment=81353:IMG_2.jpg]
*Stintan*
Ser ut som hagtorn.
Supak
Ja, tack för ditt svar "Stintan", nu blir det lättare att hitta information. Det verkar vara trubbhagtorn, och ska kunna beskäras nu i juni vad jag kan läsa mig till.
"Häcken" är ganska gles och ful med relativt grova stammar nertill. Om jag beskär den i t.ex 1,5-2 m höjd kommer det då nya skott och den blir tätare eller är den möjligheten helt uteslutet? Några tips?
Huggorm
Om du kapar på den höjden kommer det mängder med nya skott, från toppen. Det kommer se mycket konstigt ut, som en rad kvastar. Vill du ha en häck som är tät ända nedifrån måste du kapa ända nere vid marken, och hoppas på att det kommer nya skott från stubbarna. Sedan släppa upp den ett par decimeter per år bara, så den växer på bredden också och inte bara på höjden. Att få en fin häck tar många år.
josohl
Du kan också kapa grenar vid basen mer succesivt, så blir du inte av med hela häcken. Ta tex 1/3 eller 1/4 av de grova stammarna vid basen, lägg på gödsel och vattna.
Gör samma sak nästa år och nästa igen, eller med två års mellanrum. Det bör då komma skott från basen och häcken bli tätare.
Pauline/Sthlm
Hagtorn bryter nytt från alla ställen så beskär längs med hela höjden (dvs den höjd du vill ha kvar!) om den är gles.
Dvs kapa grenar här o där men inte nödvändigtvis ända in till huvudstam. Jag har i bland också "flätat in" (tjocka handskar anbefalles) halvlånga årsskott hellre än att ta av dem, där jag velat behålla grönska.

Själv har jag på detta vis förtunnat en häck till nu ca 30 cm djup men sommartät mot tidigare 60-70. På liten tomt ger detta mer yta :-)

Handskar då vår har synnerligen giftiga sylvassa taggar men ser inga på bilden, är trubbhagtorn snäll?! vill ha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon