Full version: Vilken blomma?
Camilla_H
Hej!

Jag är alldeles ny inne på detta forum och ny på detta med trädgårdar (har haft min första i snart tre år) så ni får ha lite tålamod med en nybörjare...

Jag har i min trädgård en blomma som ingen (som jag frågat) vet vad det är. Tyvärr har jag inget foto elektroniskt på den men om ingen känner igen den på beskrivningen så ska jag försöka skanna in ett foto.

Själv stjälken är väldigt lång - uppemot 2 meter och mycket flexibel. Blomman (och nu är jag dålig på benämning på blad) är gul, stor som en knuten näve och består av många, långa, smala kronblad som tillsammans bildar en tät boll. Färgen är verkligen gul - varmt gul. Bladen på stjälken är avlånga och lite tandade och växer glest men i "ringar". Hoppas ni förstår vad jag menar.

När det regnar fylls bollarna med vatten och blir tunga så stjälken böjer sig så att blomman når gräset och när det sen blir sol reser den sig sakta.

Den blommar i augusti och jag bor i Jämtland.

/Camilla
kerstin z5-6
Rudbeckia laciniata ????Bild
Camilla_H
Jamen, titta! På fotot ser det mer ut som en buske(?) men visst är det den!

Har den ett "svenskt" namn också?

Är det en ovanlig blomma (ovanlig för min växtzon kanske?) eftersom jag inte sett den någon annastans och ingen kunnat svara mig tidigare?

Tack så mycket!
kerstin z5-6
Den kallas Höstrudbeckia på svenska och är ganska vanlig häromkring ,(en del kallar den guldboll smile.gif Den växer exakt som du beskriver så jag tror det är den .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon