Natur liv
Jag håller på att bygga en uteplats och har börjat med att gräva bort själva gräsmattan. Så fort jag gräver i närheten av ett ställe där ett par tegelpannor har stått ett tag, så kommer en ilsken humla och snurrar runt mig. Antagligen är det ett humlebo någonstans där. Kanske under farstun.

Jag har länge velat ha fler humlor och har tagit reda på hur man bygger humlebon, så det bär mig emot att sabotera för humlan. Finns det något schysst sätt att få humlan att flytta? Räcker det att placera ut ett nytt bo på annan plats och gräva bort den sista biten gräs?

Huggorm
Den har ju en massa ägg och ungar i boet, så det finns nog inget hyggligt sätt att få den att flytta sig tyvärr
Natur liv
Tror ni att humlor kan göra som myror, bära med sig äggen till ett nytt bo?

Annars är det kanske bäst att vänta tills sommarsäsongen är över, men det förutsätter att det är sådana humlor som bygger nya bon varje år.
Jubbe063
CITAT (Natur liv @ 10-07-2014, 16:57) *
Tror ni att humlor kan göra som myror, bära med sig äggen till ett nytt bo?

Annars är det kanske bäst att vänta tills sommarsäsongen är över, men det förutsätter att det är sådana humlor som bygger nya bon varje år.


Drottningen övervintrar i sitt bo. Hon flyttar först till våren till nytt ställe. Och nej, humlor flyttar inte ägg och larver som myran.

Men ska du störa humlorna i år är det bäst att göra det så tidigt du kan så att drottningen hinner flytta ut o skaffa ny bostad innan hösten. Men risken är stor att hon då flyttar långt bort.
Natur liv
Ok, synd att ägg och larver inte tas med. Jag håller nu tummarna för att boet är under farstun och att humlan bara är irriterad för att jag gräver vid en av ingångarna. Om så är fallet så hotas inte boet av altanbygget, bara en av ingångarna.

Jag ska fatta mod och ta mig an den sista tuvan så fort jag är modig nog. Inte idag. Men det låter logiskt att jag ska göra det så fort som möjligt, för att ge humlan en chans att hitta en ny plats innan vintern.
Huggorm
Humlan letar nog upp något musbo och jagar ut musen, det är tydligen väldigt vanligt.
Natur liv
Det vore ju kanonbra! Möss har jag inga behov av. I och för sig har jag inte några problem med dem, men jag ser spår av dem.

Kanske ska jag täcka väggen in mot farstun innan jag tar den sista tuvan, så att den ilskna humlan håller sig utomhus. Takpannan och plåtbiten står lutad mot farstuväggen för att inte alltför stora djur ska gå in genom hålet i väggen. Jag gör nog något provisoriskt (igen). För att byta väggen behöver jag ha släpkärran och jag har varken dragkrok eller bil som kan dra. Det får bli när sambon är här.
Gossen Ruda
Byggt bo flyttas ej av humlor. Vad är det för humla? Färger?
Natur liv
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2014, 20:24) *
Byggt bo flyttas ej av humlor. Vad är det för humla? Färger?


Ojoj, jag vet att det finns många sorters humlor, men jag har ingen aning om vilken sort. För mig är den bara gul-svart. Men just den här är snarare orange-svart. Rätt stor, typ två cm. Jag får kika på den imorgon, så kan jag kanske ge ett mer exakt svar. Den är i alla fall betydligt mer ilsken än vad jag brukar uppleva att humlor är.
Gossen Ruda
Med stor sannolikhet är den nog brun på mellankroppen och svart på bakkroppen med vit rumpa. I så fall hushumla och då bor den någonstans i huset. Kan vara en åkerhumla också, i så fall brun även på rumpan. Den bygger i eller på marken.
Natur liv
CITAT (Gossen Ruda @ 10-07-2014, 21:11) *
Med stor sannolikhet är den nog brun på mellankroppen och svart på bakkroppen med vit rumpa. I så fall hushumla och då bor den någonstans i huset.


Så ser den ut! En hushumla är det alltså och gissningsvis bor den under farstun. Jag läste att det kan vara typ över 150 humlor i ett bo, men så många kan det knappast ha hunnit bli. Jag har bara sett en eller en i taget. Jag läste också att just hushumlan gärna flyttar in i de humlebon människan bygger, så jag har goda förhoppningar att den kan bli kvar i närheten även om jag stör den just nu.
Gossen Ruda
Stör du den nu bygger den knappast något nytt bo och till hösten dör den som alla andra humledrottningar från förra året.
Natur liv
CITAT (Gossen Ruda @ 14-07-2014, 21:59) *
Stör du den nu bygger den knappast något nytt bo och till hösten dör den som alla andra humledrottningar från förra året.


Ajdå, då får jag tänka en sväng till. Medan jag tänker har jag ju lite mer jobb kvar att göra innan jag måste göra något åt den delen. Fast just den kvadratmetern kan ju också vänta till våren om det skulle vara bättre för humlan. Vad tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon