Full version: Jag vill ha en hund
Fjortispower
Jag har alltid velat ha en hund. Jag älskar hundar. Har sedan jag var liten drömt om hur jag skaffar en hund när jag har blivit lite äldre. Jag har upptäckt att jag är väldigt ofta inne på blocket nuförtiden och letar efter hundvalpar. Men tyvärr är priset för högt för en ung tjej som mig som precis har fått sin första tillsvidareanställning på deltid. Matpriset och övriga kostnader för hunden kommer jag säkert klara av, men det är bara priset för köpet som är för högt för mig. Jag är dock helt mån om att jag är en bra hundägare. Det jag kan erbjuda hunden är ett tryggt boende med en naturnära tomt, framförallt tid, uppmärksamhet och kärlek. Alla förutsättningar för att jag ska skaffa en valp finns förutom att jag inte kan lägga ner så mycket på att köpa en valp.

Är det någon här som känner till något seriöst sätt där jag kan få tag på valpar på ett annat sätt än att betala för högt pris?
Jubbe063
Hundstallet och andrs ställen som sysslar med omplaceringar är en bra ände att börja i.
*Stintan*
Har du väntat så länge med att skaffa hund kanske du kan vänta lite till och under tiden fundera lite på vad du vill göra med hunden och utifrån det kolla vilken typ av hund som skulle passa dig. Ska du dessutom ha den från valp så måste du räkna med att vara "föräldraledig" första tiden. Du säger att mat, försäkring, veterinär, utrustning till hunden mm har du råd med. Det är bra men gör då så att du räknar på vad en hund skulle kosta dig per månad och så spar du den summan + lite buffert varje månad. Vips så kan du köpa en valp om x antal månader.

Så fundera först på vad du vill ha för hund så är det lättare att göra övriga beräkningar. Så kan du kolla rasklubbar och uppfödare och SKK:s avelsdataregister.
Tapio
Halaj!

Det finns ett koncept som kanske skulle passa dig: fodervärd
Googla!

//T
pejori
Kan du tänka dig en hund som inte just är en valp, är en omplacering bra.
Blocket kryllar av dom.
Annars är både Stintans och Tapios förslag utmärkt.
Fjortispower
Stintan: helt rätt och jag tänker precis som du, att jag kan spara ihop en buffert. Jag håller redan på och sparar ihop till något men en del av mig vill ta en genväg, "någon" som har bråttom. Får väl skylla på en ung själ. Föräldraledig den första tiden kan jag givetvis vara.

Fodervärd hade jag aldrig hört talas om men det låter ju intressant! Får kika vidare på den fronten.

För övrigt var det inte meningen att den här tråden skulle hamna i småprat, så om någon har lust att flytta den till husdjursavdelningen istället så vore det snällt. smile.gif
mullkärringen
En buffert till framförallt veterinärkostnader är ett måste då det kan bli hutlöst dyrt om hunden skadar sig och ska opereras, gå på rehab, visar sig vara allergisk osv.

Man bör även räkna med dagis/hundvaktskostnader om det visar sig att hunden inte klarar av att vara ensam eller om du senare ska jobba mer än heltid.

Att bli fodervärd innebär ett stort ansvar då hunden alltid bör vara i utställningsskick, ska meriteras, man ska klicka bra med uppfödaren eftersom hen bestämmer mycket och hunden ska bo där långa tider vid valpningar .

Mitt råd är att du spar ihop en ordentlig buffert och tittar efter vuxna omplaceringar som oftast är billigare än valpar. Då kan du välja en hund som är ögonlyst, röntgad, BPHtestad osv och du har ett hum hur den är mentalt, att den klarar av att vara själv, hur den fungerar med barn och andra hundar mm .
Då slipper du förhoppningsvis vara hemma lika länge som med en valp även om en omplacering också behöver få nån månad på sig att landa och ensamhetstränas i sitt nya hem.
mullkärringen
Ett annat tips är ju att du är hundvakt och tjänar en slant wink.gif
Det ligger otroligt många hundar ensamma och uttråkade som behöver sällskap och aktivering.
kerstin z5-6
Fodervärd är en sak. Sen har många seriösa kennlar problem med valpar som av olika skäl ofta utseendemässigt inte fyller måttet-Ring runt! De kan vara för ljusa för mörka dvs sånt du ,som bara älskar hundar inte bryr dig om då du inte vill ställa ut den

Tycker absolut du ska unna dig en valp som första hund.
Motti
Var bara tvungen att ge min åsikt i detta !Förstår att du vill ha hund men har du inte råd att köpa en hur ska du då ha råd med mat veterinärkostnader försäkring vaccinering osv ?Det kostar en hel del att äga hund även om du får den gratis :)Har själv hund och katt båda ska ha VACCINATIONER mat försäkring och diverse .Hoppas du hittar en lösning som passar dig men kolla upp vad det kostar dig smile.gifVår matkostnad för hunden och katten ligger på ungefär tre hundra i veckan !sedan får man plussa på försäkringar vaccinationer leksaker ben osv .I min värld är det ett stort ansvar att djur !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon