Jag har ett Sävstaholm som fick i år på garanti då mitt gamla träd fick kräfta. Då detta träd var lite av en bonus så har jag "labbat lite med trädet" och tänkt ympa in sorter på trädet. I år blev det Himmelstalund då det ska vara ett väldigt friskt träd med helt okej frukt. Tanken var nu att till nästa år ympa in ytterligare 4-5 sorter. Jag har en dröm om att slippa köpa besprutad frukt från ut:landet och därför vill jag att trädet ska ge frukt för så gott som hela säsongen. Jag har tänkt ett väldigt tidigt alltså augusti och då tänkte jag Gyllene Kitajka, fler förslag mottages. Sävstaholm är ju September och sedan i Oktober kommer Himmelstalund. Ett till höstäpple vore bra och sedan skulle jag vilja ha 2 vinteräpple inympade som håller länge. Gärna april eller längre.

Alltså

Ett väldigt tidigt (tidigare än Sävstaholm)
Ett höstäpple (ett som inte bli mjöligt och håller minst 1 månad)
Två vinteräpplesorter (har Rubinola som jag tycker är ett kanonäpple, räknas väl kanske mer som ett höstäpple)

Jag har smakat Ribston och Ingrid Marie. Skulle vilja ha två andra vinteräpplen som är ger god frukt och inte får sjukdomar.

Någon med förslag och erfarenhet?

Bor i zon 2 men trädet står nog i Zon 1 mot en mur med sol från 07:00-19:00 sommartid.

Mvh Zigurdsson