masore
Den här sommaren har varit extremt varmt, även i mitt lilla växthus som står i solen hela dagen. Det är bara på 6 kvm. Vill sätta någon högre växt mot väster som tar bort lite av solstrålarna. Har ni något tips på växt som inte blir så stor och växer över hela växthuset men som skuggar? Behöver inte vara blommande. Inte humle. Zon 5.
ingmet
Hmm...här har vi odla kompisar inte varit särskilt snabba med svar.. Oups..

Vill du ha ngt som klättrar " på " växthuset? Eller vill du ha en buske eller träd en bit i från som skuggar? Vilken zon bor du i?

Om du vill ha ngt som klättrar " på växthuset så föreslår jag klematis, blir inte alltför tungt . GÄrna storblommiga som beskärs ner helt varje vår.

Som skugga används nog mest skuggardiner, inne i växthuset. Jag har köpt skira billiga på Ikea. Känns det klumpigt att klä insidan så är vit växthusfärg en annan lösning att måla tak/vägrar med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon