Full version: Ny äppelsort?
kamikaze
Jag har odlat upp ett äppelträd från en kärna av ett gammalt/döende äppelträd. Min tanke var att jag skulle ha ett härdigt suräpelträd att ympa i. Nu när trädet bär frukt så visar det sig att äpplena är stora och jättegoda.

Så frågan är nu vart kan jag vända mig (I södra sverige/småland) för att ta reda på om det är en ny sort eller inte? Vore ju riktigt kul om det vore en ny sort att döpa efter byn där det odlats, även om det kanske är osanolikt att det är så..
Jan af Lisö
Om du har odlat från en kärna så är det EN NY SORT.

Den här informationen har jag hittat på http://www.karnhuset.com/odlingsrad.htm

Hur går det till när man registrerar en äppelsort?
Här är det svar som jag har fått hjälp med av professor Hilde Nybom på Balsgård, SLU:

Allting beror på hur man vill ha sorten registrerad. Man kan söka om växtförädlarrätt, vilket innebär att ingen annan kan föröka sorten ifråga.

Denna växtförädlarrätt kan man söka för bara Sverige (hos växtsortnämnden, se email adress nedan) eller för hela EU eller för ytterligare delar av världen. Sorten måste då prövas i odling på en av växtsortnämnden godkänd plats, vanligen East Malling i England. Då kollar man om sorten är unik, dvs inte identisk med en tidigare känd och saluförd sort. Kvaliteten bedömer man dock inte utan den får sortägaren själv ta ansvar för.

Man kan även ansöka om bara namnskydd. Då kan sorten förökas av andra, men saluföras under det registrerade och skyddade namnet.Detta är ett billigare men inte lika effektivt skydd. Mer info kan erhållas från: info@vaxtsortnamnden.se

Att registrera kostar pengar (här är priserna 2003): 3300 Kr för ansökningsavgiftför växtförädlarrätt i Sverige, och sedan tillkommer avgifter för prövningen; 240 pund per år, och det lär väl ta 3-4 år.... Dessutom måste man betala en årlig avgift för att upprätthålla skyddet, just nu är den 2 750 kr för svensk sortskydd. Initialkostnaden för ett EU-skydd ligger på 900 Euro!!!

Men spridd kan en ju en sort bli i alla fall, även om man inte registrerat några sorträttigheter. Det är 'bara' att försöka intressera några plantskolor för att sälja den.... Där sitter flaskhalsen oftast, inte i själva registreringen utan i marknadsföringen. Är sorten så bra att den går att sprida? Hur får man in pengar på den? Inga lätta frågor...!



Finns det inte äpplemarknad i Kivik där du kan marknadsföra "din" sort ? Du kan väl också erbjuda ympris för forummedlemmarna. Du kan kanske ha ett icke-registrerat namn på sorten ??
kamikaze
Jag är inte intresserad av rättigheter och så, tycker bara att det hade varit kul att få döpa en äppelsort smile.gif.

Får höra mej för lite neråt Kivik. Tror att det finns en handlare i Osby som kan veta en del, får kolla upp det.

Återkommer när jag vet mer!



Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon