Full version: Svarttall mår sämre
eddygrove
Hej,

Två stycken svarttallar ca 50 cm höga i kruka börjar se trötta ut sedan någon månad.

De får vatten, men jag låter dem också torka upp ordentligt emellanåt. De står ute på dagarna men jag måste ta in dem över natten. Det är förstås varmt för dem och direkt solljus, fast det har de klarat utmärkt tidigare.

Jag tycker att de har mist mycket av sin gröna glans och jag är rädd att de mår dåligt. Eller är detta en naturlig utveckling i augusti?

Jag hade tidigare silvertallar på samma sätt som mådde fint och fick många kottar.


IMG_8257.JPG


IMG_8256.JPG

Huggorm
Hur många år har de stått i krukan? Jorden blir snart tom på näring i en sådan begränsad volym, eventuellt är det vad som har skett nu
eddygrove
Tusen tack för snabbt svar!

De har inte stått så länge, kanske 9 månader.

Har du tips på bra näring?

Jag provar nu att vattna ännu mer, för vattnet tycks rinna igenom ganska kvickt, jorden är lucker, och känns helt torr, trots vattning. Krukan är kanske något hög, och rötterna kan ha svårt att nå vattnet.

Finns det stor risk att dränka tallar i denna storlek?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon